Förhoppningarna om ökad försäljning har sjunkigt marginellt.

I januari, när rådgivningsföretaget PMP Marknadskonsult, frågade 100 chefer på svenska börsbolag om förväntningarna på 2017 uppgav 82 procent – jämfört med i fjol – att de trodde på ökad försäljning.

Det skriver Dagens Industri i tidningen och konstaterar att nu, ett halvår senare, är optimisterna bland börscheferna något färre.

71 procent av de tillfrågade tror nu på ökad försäljning i år.

ANNONS
ANNONS

”Det är fortfarande en stark siffra i ett historiskt perspektiv”, påpekar dock Mikael Julher, vd för PMP Marknadskonsult, i artikeln och framhåller att börsbolagen ”fortfarande har en stark tilltro till sin säljprognos”.

Han förklarar att börsbolagen säger sig vara ”trygga och att marknaden är stark”.

PMP Marknadskonsult presenterar sin undersökning Säljindiktatorn två gånger per år och har sedan 2006 kartlagt svenska börsbolags sälj- och tillväxtprognoser, framgår det.