Arga och drabbade kunder rasar på Facebook.

DagensPS berättade i morgonbrevet om Skandiabankens tekniska problem som bland annat resulterade i att kunders konton gapade tomma. Vissa kunder har inte kunnat betala med Swish, andra har försökt men inte lyckats betala sina räkningar via nätbanken och ännu mindre lyckats handla på sina kort.

Vid klockan 09.15 uppgav banken på Facebook att problemen enligt ”många kunder” var lösta, men raseriet bland bankens drabbade kunder var då fortfarande stor.

”DAGS ATT BYTA BANK”, utbrister en av de många kunder som reagerar med ilska på fredagsmorgonens bankhaveri.

Enligt flera kunder inträffar driftstörningar hos banken titt som tätt, faktiskt så ofta som flera gånger i månaden.

”Never ending story”, konstaterar en kvinnlig kund som lagt till en ledsen emoji-figur.

”Dags att lägga ned skandiabanken pga ständiga problem med bankkort/internet.Inga uppriktiga ursäkter eller kompensationer.Lägg ner skandiabanken.Sveriges sämsta bank alla kategorier”, lyder en kommentar.

Skandiabanken beskrivs av flera som en skandalbank och dagens debacle har rivit ned nästan 100 kommentarer på Skandias hemsida på Facebook – i skrivande stund.

”Nä fan nu lämnar jag”, deklarerar en kund, som uppenbarligen ledsnat på problemen.

ANNONS
ANNONS

”Ni är fanimej helt patetiska”, skriver någon annan.

Nästan samtliga åsikter som kommer till uttryck i stundens hetta på Skandias Facebooksida är negativa mot banken. Tjänstgörande redaktör på Skandias FB-sida gör så gott den kan för att svara på alla syrliga och kritiska kommentarer.

Så här kan det låta från Skandias sida:
”Vi har full förståelse för att driftstörningen skapar problem för dig som kund. Under en period har vi haft driftstörningar som uppstått allt för ofta. Vi ber om ursäkt och arbetar med alla tillgängliga resurser för att driftstörningen ska åtgärdas så fort som möjligt men också för att det inte ska uppstå igen. Om och i så fall hur man kompenseras beror på från fall till fall. Vi ber dig kontakta vår kundservice på nummer 0771 55 55 00 om du vill diskutera den saken.”

Arg kund – igen:

”Jag förstår att alla banker då och då råkar ut för driftstörningar, det är ofrånkomligt och jag accepterar det. Men när driftstörningarna inträffar 1-4 ggr per månad i ett halvår och bankens standardsvar till irriterade kunder om att det arbetas på att lösa problemen inte tycks förändra något eftersom driftstörningarna fortsätter månad efter månad (dessutom exakt samma störningar), då tappar i alla fall jag förtroendet för er. Ni är en bank som inte har fysiska kontor runt om i landet och det innebär att kravet på att era tjänster fungerar är oerhört viktigt och det är jag övertygad om att ni förstår. Det jag gärna vill veta är er åtgärdsplan för att säkra upp att era problem med att man inte kan betala räkningar, inte använda kort och inte ens se eller komma in på sina konton ser ut? Jag är inte intresserad av ett standardsvar som ni kopierat och klistrat in som svar hundratals gånger, jag och alla andra kunder förtjänar bättre än så. Hoppas på ett vettigt och utförligt svar.”

På försäkringsbolaget Skandias hemsida står följande att läsa om bankverksamheten:

”Skandia är kundägt – vi ägs av våra 1,2 miljoner kunder i Skandias traditionella livbolag, som också är koncernens moderbolag. Det särskiljer oss från många andra i branschen. Allt överskott som skapas stannar hos kunderna i livbolaget, vi har inga externa aktieägare som får del av vinsten.”

Och – vidare:
”Det innebär också att vi står på kundens sida”.