Det ”blir dyrt i plånboken” om du gör fel, slår tjänstebilsexpert fast. Dagens PS har tidigare berättat, med hänvisning till Di, om skattechocken på tjänstebilar i Sverige och att den drabbar omkring 300.000 svenskar, där flera åker på dubbel fordonsskatt.

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson tipsar i Di tv Motor, vilket Dina Pengar i Expressen uppmärksammar, vad du bör tänka på för att lindra den nya fordonsskatten, som sedan 1 januari beräknas enligt Bonus Malus och den nya mätmetoden WLTP, där du kan se hur skatteökningen 2020 påverkar tio bilmodeller.

I korthet handlar det om att ju högre koldioxidutsläpp bilen har, desto högre blir fordonsskatten.

Som ett exempel kan nämnas att förmånsvärdet för en bensindriven Volkswagen Passat Alltrack nu är 54.887 kronor jämfört med tidigare 45.700 kronor. Kostnaden för skatten har alltså ökat med 9.408 kronor.

Laddhybriden VW Passat GTE har samtidigt, framgår det, en total skattekostnad på betydligt mer blygsamma 360 kronor sedan årsskiftet, framgår det.

ANNONS
ANNONS

”Man ska tänka på att inte köpa bilar med för mycket koldioxidutsläpp, för då blir dyrt i plånboken. Titta i stället på bilar med lägre utsläppsnivåer, kanske till och med de under 70 gram/km som klassas som bonusbilar”, säger Ronny Svensson, vd på kunskapsföretaget Ynnor, uppger Dina Pengar och refererar alltså till Di tv Motor.

Han förklarar att tjänstebilens vikt bland annat är avgörande för hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Mycket extrautrustning höjer utsläppen och Ronny Svensson redogör i detalj för hur stora koldioxidutsläpp det handlar om för till exempel dragkrok, taklucka med mera.

Det basbelopp som företag räknat på i sin bilpolicy kommer även att slopas, så det lönar sig inte att räkna på det sättet längre, framhåller Ronny Svensson.

Oavsett är laddhybriden den mest fördelaktiga tjänstebilen rent privatekonomiskt, betonar tjänstebilsproffset sopm även råder dig att ha stenkoll på körsträckans längd.