”Under reahögtider som Black Friday är det lätt att tro att priset är bra bara för att det är rabatterat. Men faktum är att jämfört med det billigaste priset på marknaden var den totala genomsnittliga prisnedgången under förra årets Black Friday enbart 13,6 procent.”

”Det går dock att göra riktigt bra deals på enskilda produkter, bara man har koll på ursprungspriset”, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt, som granskat statistik från fjolårets Black Friday, framgår det i ett pressmeddelande.

Siffrorna visar alltså att den genomsnittliga prisnedgången bara var blygsamma 13,6 procent och att 8 procent av produkterna med kampanjpris faktiskt hade en svag prisökning (!) jämfört med det billigaste priset på marknaden.

ANNONS
ANNONS

Dock går det att göra rejäla klipp, påpekar Prisjakt, och nämner en Samsung-tv som sänktes från 34.790 kronor till 24.990 kronor i samband med Black Friday 2015.

”För att fynda under Black Friday är det viktigt att man är en medveten konsument och jämför reapriserna”, slår Carl Vult von Steyern fast.

I år har 28 procent fler handlare än i fjol angett till Prisjakt att de kommer att arrangera någon form av kampanj under Black Friday, som alltså infaller på fredag 25 november och som Dagens PS tidigare skrivit om.