Handlarnas framtidsförväntningar minskade även i januari, visar Svensk Handels uppdaterade indikator.

Den minskade optimismen märks av både inom dagligvaru- och sällanköpshandeln och framför allt är det förväntningarna på den framtida försäljningen som minskar. Framtidsindikatorn föll med 3,8 enheter och landade på 92,7 i januari månads Handelsbarometer.

”Efter julhandeln som är många handlares höjdpunkt är tongångarna återigen dystrare. Black Friday och julhandeln drev på försäljningen på nätet. Tillväxten i handeln sker idag på nätet och det påverkar givetvis framtidsutsikterna bland landets butiker”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Däremot beskrivs optimismen vara betydligt större för den egna butiken.

ANNONS
ANNONS
januari förändring
Framtidsindikatorn 92,7 -3,8
Försäljning 95,7 -5,3
Antal anställda 90,4 -3,8
Lönsamhet 91,9 -2,2