Förtroendet för försäkringsbolagen är också större än för exempelvis banker och telekombolag. Däremot upplevs det ”finstilta” i avtalen som krångligt och svårförståeligt. Det visar en undersökning som Svensk Kvalitetsindex har genomfört bland 2 500 svenska försäkringskunder.

Mest nöjda är de som själva har sökt upp ett bolag, minst nöjda är de som köpt en försäkring efter att ha använt en prisjämförelsesajt, eller efter att ha blivit kontaktade av ett bolag.

Undersökningen visar också att konsumenterna är allt mindre trogna ett försäkringsbolag och att det blir vanligare att byta om man känner sig missnöjd med servicen.

ANNONS
ANNONS

”Upplever du att du får bra hjälp när det krisar så anser du dig ha fått valuta för pengarna, trots allt. Sedan kanske inte kunskapen om produkten är den allra bästa bland konsumenterna, för det är en ganska teknisk produkt”, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, till SvD.

LÄS MER: Gott betyg trots otydliga villkor (SvD) »