Bara i år har Pensionsmyndigheten tagit emot 960 klagomål, enligt SvD Näringsliv.

ANNONS

”Vi såg även 2014 att de den här typen av ärende fördubblades på ett enda år, så något allvarligt har hänt”, säger Pensionsmyndighetens kommunikationschef Sten Eriksson till tidningen.

Telefonförsäljarna ger ibland skenet av att ringa från Pensionsmyndigheten i försöken att påverka löntagare att byta PPM-fonder. Och samtalen är luddiga och det senaste är att den som blir uppringd även ombeds att starta sitt mobila bank-id för att fondbytet ska kunna genomföras omedelbart.

”Det är som att låna ut sitt id-kort. På det är sättet kan säljarna faktiskt byta fonder för kunden utan att Pensionsmyndigheten kan göra något”, säger Sten Eriksson i SvD-artikeln.

Här är bolagen som det klagas mest på till Pensionsmyndigheten:
Advisor
Solidar
Pensionskontakt
Monetar
Svensk Pensionstjänst
Prognosia
Allra
Bara Spara
Zmartic
Lundstedt Fond & Finans
Collector
Konsumentkraft
Pensionskraft

ANNONS
ANNONS

Källa: SvD Näringsliv