Enligt uppgift var Hawtai långt ifrån Saabs förstahandsval. Den krisdrabbade biltillverkaren hade länge en helt annan ”preferred bidder”, som man till slut tvingades dumpa.

ANNONS

Det är ännu okänt vilket företag det handlade om men det spekuleras i att det handlade om statliga Beijing Automotive, BAIC – bolaget som i december 2010 köpte verktyg och rättigheter att tillverka gamla Saab 9-5 för 1,4 miljarder kronor. Det kan också ha varit China Youngman Automobile Group and Jiangsu Yueda Group, som båda enligt Reuters fört samtal med Saab. Enligt SvD:s källor ska det däremot inte ha varit Great Wall Motor, som det spekulerats en del om i affärspress.

Vad Victor Muller inte heller sade på presskonferensen var att det var Invest Sweden som till slut sydde ihop panikaffären och förhandlingarna med Hawtai Motor Group pågick i bara några dagar innan samarbetet presenterades.

”Det var vi som förde fram Hawtai till bordet, men inte som första alternativ. De kom in väldigt sent i processen, precis i slutet, och hela affären gjordes upp på tre, fyra dagar”, bekräftar myndighetens generaldirektör Per-Erik Sandlund i Dagens Industri.

Koenigsegg ut. Spyker in. Känns mönstret igen, någon?

Till slut blev det i alla fall budgivning, där Saabs styrelseordförande Victor Muller uppges ha varit mest intresserad av pengarna – partnerns eventuella bilkunnande kom i andra hand.

ANNONS
ANNONS

Någon ”due dilligence” hann man tydligen inte med.

”Det känns desperat från Saabs sida. Jag är generellt positiv till kinesiska investerare men den här gången har det gått väl fort”, säger Christer Ljungwall, doktor i nationalekonomi och i flera år gästforskare vid prestigefyllda China Center for Economic Research vid Pekings universitet, till SvD.

”Jag är inte alls säker på att affären är goda nyheter för de anställda i Trollhättan. Risken är att den nya partnern mest är intresserad av tekniköverföring och tillverkning i Kina”, säger han.

Hur var det då med bilkunnandet? Som Dagens PS rapporterade i går innehåller den rapport som skickades från den svenska ambassaden i Peking till UD på onsdagen ”en rad anmärkningsvärda uppgifter” om Hawtai.

Bolaget uppges bara ha producerat egna bilar i ett år och de officiella siffrorna på hur många som byggt, 81.000, uppges vara överdrivna. Enligt Svenska Dagbladets källor inom den kinesiska bilindustrin är 60.000 bilar en mer realistisk siffra.

Uppblåsta säljsiffror. Känns mönstret igen, någon?

ANNONS
ANNONS

Att balansera på slak lina hör vanligtvis hemma på cirkus men har blivit en del av vardagen hos Saab.

”Om katten har nio liv, så har vi tio”, säger fabriksmontören Fredrik Almqvist, som jobbat på Saab-bandet sedan 1995, till TT.

För eller senare dör dock även en katt.

Och de blir sällan särskilt lastgamla.