Totalstopp i trafiken när lastbilar hamnar tvärs över vägen i halkan kostar samhället enorma pengar, enligt branschen.

ANNONS

Fortfarande finns inga krav på vinterdäck på släpen.

Stoppen gör helt enkelt att transporter inte kommer fram i tid, säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig vid branschorganisationen Sveriges åkeriföretag.

Sedan förra året är det lagkrav på vinterdäck på drivaxeln till tunga fordon vilket ökar framkomligheten när det är halt. Men något liknade krav för släpen finns inte.

– Det är klart att det skulle ha positiva effekter om man hade vinterdäck runtom hela fordonet. Problemet är att det blir så dyrt för åkaren, säger Magnusson.

Precis som när det gäller personbilar blir det allt vanligare med antisladd- och antispinnsystem även i lastbilar.

– Det finns antisladd även på släp men det är det inte många som har eftersom det inte är något som är obligatoriskt.

ANNONS
ANNONS

Men Magnusson tycker inte att man ska fokusera enbart på fordonen.

– Är det däcken som gör att man går i diket, är det trötta förare eller är det att man kör för snabbt? Pressen på åkarna att hålla utsatta tider är hårdare än någonsin. Det är en olycklig utveckling.