Fastighetsbyrån stämmer Hemnet-utmanaren Habity för vilseledande och otillbörlig marknadsföring. Det skriver Dagens Juridik.

Fastighetsmäklaren Swedbank Fastighetsbyrå gör nedslag i 39 påståenden som de inte vill att Habity ska få använda i sin marknadsföring. De yrkar om vite på totalt sju miljoner kronor och att Habity ska förbjudas att marknadsföra sina tjänster på det sätt som de gjort fram till nu.

Bland annat använder Habity påståenden som ”Störst utbud på bostäder”, ”sök bland alla bostäder, mäklarannonser och bostäder utanför marknaden” och ”listar 3,6 miljoner hem”. Dessa påståenden är enligt Fastighetsbyrån felaktiga och vilseledande.

Habity skriver även på sin hemsida att ”hantering av personuppgifter är oerhört viktiga frågor för oss”. Något Fastighetsbyrån menar att Habity inte bryr sig det minsta om.

ANNONS
ANNONS

Använder Fastighetsbyrån i sin marknadsföring

Fastighetsbyråan anser att Habity omfattande, systematiskt och kontinuerligt otillåtet samlar in, använder och sprider personuppgifter, namn och bilder på mäklare. Fastighetsbyrån menar att användning av mäklarkedjornas varumärken utgör varumärkesintrång.

Fastighetsbyrån anser att det finns goda skäl att förbjuda marknadsföringen.

Läs mer hos Dagens Juridik.

Läs mer: Trots chockhöjda avgifter kan mäklare mörka om tomträtt [Dagens PS]