Svante Axelsson är nationell samordnare för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

Han är övertygad om att Sverige kan ta täten när det gäller omställningen till en hållbar fordonsflotta.

Elbilar är i dag ingen bristvara, kolla den här artikeln på DAGENS PS » och den här historien – om en  svensk uppstickare, som DAGENS PS » nyligen uppmärksammade.

”Nyligen beslutade Tyskland att från 2030 förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar. Sverige skulle kunna ta en ledande position och starta en batterifabrik som bygger på cirkulära flöden”, skriver Svante Axelsson på Di Debatt.

Redan för ett par år sedan var läget akut i frågan om klimatförändringarna, vilket DAGENS PS » uppmärksammade.

Svante Axelsson fortsätter i debattartikeln:

ANNONS
ANNONS

”När till exempel Volkswagen, Volvo och Toyota riktar sitt utvecklingsarbete på att producera elbilar är det bara en tidsfråga innan de är billigast att köpa och äga. Den så kallade lärkurvan visar att elbilen kan vara den billigaste bilen att köpa redan 2025, alltså långt före ett eventuellt förbud. Med ett beslut om förbud mot fossilbilar läggs än mer fokus på att utveckla både ännu bättre batterier och vätgasbilar. Vem som vinner detta elbilsrace är fortfarande en öppen fråga.”

LÄS ÄVEN: ”Miljonklirr till svensk elbil” [Dagens PS] ›

LÄS MER: ”Nu sticker Merca upp mot Tesla” [Dagens PS] ›

LÄS OCKSÅ: ”Extra:  I dag tar jordens resurser slut” [Dagens PS] ›

LÄS DEBATTARTIKELN: ”Svante Axelsson: Förbjud bensinbilar i hela EU” [Di] ›