Dagens PS

Vinterkörtips från ett proffs

Tips för säker vinterkörning från en rallyvärldsmästare. (Foto: Skoda)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 02 dec. 2019

Hittills har vintern inte bidragit med speciellt mycket snö förutom i fjällen men snart är det dags för sportlov och då kan det vara bra att vara förberedd. Den tjeckiska WRC2 rallyvärldsmästaren från 2018 och Skodas fabriksförare, Jan Kopecký ger några tips hur du klarar utmaningarna på de svenska vintervägarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att köra på torra och fina vägar kan nog de flesta klara av men när underlaget övergår till snöiga och isiga vägbanor då gäller en helt annan körstil och framförallt bra däck med minst 5 mm mönsterdjup. Tumregeln är att justera hastigheten och hålla tillräckligt avstånd från bilen framför och undvika störningar.

I den här intervjun ger Skodas fabriksförare och WRC2 världsmästare från 2018 några värdefulla tips om hur du tidigt kan känna igen förrädiska vägförhållanden och hålla din Skoda under kontroll även i utmanande situationer.

Jan, som rallyförare är du van vid att köra under utmanande förhållanden som på våta vägar, i snö och på is. På allmänna vägar kan förare också befinna sig i dessa situationer, särskilt på hösten och vintern. Vad kan vi göra för att vara förberedda?

Kopecký:
Det viktigaste rådet som varje förare ska tänka på hela tiden, inte bara på hösten och vintern: Låt dig inte bli distraherad bakom ratten, kör alltid på tillräckligt avstånd från andra trafikanter och upprätthåll en lämplig hastighet. Som förare bör man kolla väderprognosen innan man startar och tillåta ytterligare tid vid behov.

Att börja resan tidigare kan minska stress. Innan du börjar köra bör bilen vara helt fri från snö och is. Detta inkluderar också rengörning av taket och motorhuven. Endast de som har god sikt kan reagera tillräckligt bra. Dessutom får bilar som kör bakom inte fallande snö eller is på sig. Din körstil måste alltid anpassas sig till vägens förhållanden. Vinterdäck med ett tillräckligt slitbanedjup på minst fem millimeter är ett måste.

 

Hur kan vi förutse att vägen kommer att bli hal eller isig?

Kopecký:
Vid låga temperaturer är mörkare fläckar på vägen ett tecken på hala ytor; om vägen har ett glittrande utseende, bör du lätta på gasen. När det finns snö på marken är vägytan ofta hal; salt kan förvandla snön till slask vilket också ökar risken för att tappa greppet.

ANNONS

Hastigheten bör också sänkas när snön är fast eftersom vägen kan frysa under snön, vilket du som förare kanske inte omedelbart märker. Kör därför framsynt och var uppmärksam på ditt avstånd till andra trafikanter. I sådana situationer bör du alltid hålla ett avstånd på minst tre sekunder från bilen framför.

 

Vad är det bästa sättet att reagera när du närmar dig en hal vägsträcka?

Kopecký:
Regel nummer ett: håll dig lugn och få inte panik. I princip bör föraren minska hastigheten med minst hälften på en snöig eller isig väg eftersom bromsavståndet är tre till fyra gånger längre under dessa väderförhållanden. För att undvika att bilen glider och går ur kontroll bör abrupt styrning och bromsning undvikas.

Personligen kör jag antingen inte på hala vägar alls eller så kör jag som om jag hade färska ägg i bagageutrymmet. I fordon med manuell växellåda bör kopplingen tryckas in om fordonet glider. Om bilen glider i sväng är det vanligtvis tillräckligt med att styra in i glidbanan, dvs styra den riktning bilen glider för att återfå kontrollen. Att byta körfält när det finns snö mellan körfält fungerar också bäst om du trampar ner kopplingen och låter bilen rulla in i den andra körfältet med lite mer fart.

 

En Simply Clever detalj är isskrapan i tanklocket. (Foto: Skoda)

Både genom att justera vår körstil och ha rätt utrustning kan det förhindra problem på vindlande vägar. Vad ska bilister ha i bilen med sig under vintern?

ANNONS

Kopecký:
Du bör ha en isskrapa och en borste för att ta bort snö från din bil. Hos Skoda ingår dessa två Simply Clever-funktioner som standard i bränslelocket och dörren. Ibland kan en avisningsspray också vara till hjälp: Det gör jobbet mycket enklare om islagret är särskilt tjockt.

Det bör också finnas tillräckligt med vindrutespolarvätska och frostskyddsmedel i vattentanken. Med äldre bilbatterier rekommenderas starkt en batterikontroll då de kan ha svårt att klara kylan.

Med dessa tänkvärda tips hoppas vi att du får en riktigt trygg och säker resa när det är dags att ge sig ut på vintervägarna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS