Dagens PS

Downsizing är inget för Porsche

Nu har Porsche stoppat in en mullrande V8 i sin stora SUV. Entusiasterna jublar. (Foto: Porsche)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 13 juni 2020

För något år sedan talade man om ”downsizing” av motorer. Många tillverkare av prestandabilar gick från V8:or till V6:or andra droppade två cylindrar från sex till fyra, ofta följt av protester från entusiasterna. Porsche adderar istället och det är säkert många älskare av varumärket som applåderar beslutet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Porsche kompletterar alltså sin serie SUV:ar med två nya modeller utvecklade för högsta prestanda: Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Typiskt för GTS-modellerna är att motor och drivlina har särskilt stor betydelse. I stället för föregångarens 3,6-liters V6 biturbomotor mullrar ännu en gång en V8 under huven till Cayenne GTS.

Med en effekt på 460 hk och ett vridmoment på 620 Nm ger biturbomotorn på fyra liter betydligt bättre prestanda. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder med Sport Chrono-paketet och når en toppfart av 270 km/h. Sänkt prestandaorienterat chassi, en unik design och mer omfattande utrustning ingår i det nya GTS-paketet.

Med ett speciellt designpaket och nya 21″ fälgar så kommer GTS att sticka ut. (Foto: Porsche)

Kraftfull, effektiv, känslomässig: V8 med sportavgassystem

Med Porsches fyra liters V8 biturbomotor utvecklar nya Cayenne GTS nu 20 hk högre effekt och 20 Nm högre vridmoment än föregångaren. Det innebär betydligt bättre prestanda och det gäller också Cayenne GTS Coupé: sprinten från 0 – 100 km/tim går nu 0,6 sekunder snabbare än förut med Sport Chrono-paketet.

Toppfarten har ökat med 8 km/h. Samtidigt har Porsche lagt stor vikt vid förbättrad effektivitet. Det har bland annat uppnåtts med den optimalt anpassade 8-stegade Tiptronic S-växellådan, adaptiv cylinderkontroll, direktinsprutning med centralt placerade injektorer och ett intelligent utformat kylsystem.

Kan tänka mig att det blir ett skönt brölande från dessa pipor. (Foto Porsche)

För att matcha den nya bilens prestanda ger dess speciellt utformade sportavgassystem ett särskilt tilltalande ljud. Som standard sitter ett avgassystem med avgasrören placerade vid bakpartiets yttersidor, utformat för att ge ett fylligt, sportigt ljud med en unik karaktär. Det högfrekvenstrimmade sportavgassystemet är helt nyutvecklat. Det har två centralt placerade ovala avgasrör och erbjuds endast till Cayenne GTS Coupé och i framtiden till Cayenne Turbo Coupé – i båda fallen i kombination med tillvalet Lightweight Sports Package.

ANNONS

 

20 mm lägre chassi med dynamisk stötdämparkontroll

Chassit till de nya Cayenne GTS-modellerna ger perfekta förutsättningar för optimala kurvegenskaper. Hjulupphängningen med stålfjädrar som standard, är sänkt med 20 mm och inkluderar Porsche Active Suspension Management (PASM) för aktiv och mycket sportig stötdämparkontroll. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ingår också i standardutrustningen.

Hur kompetent denna SUV är i terräng är av underordnad roll. Detta är en prestandabil! (Foto: Porsche)

Med 21-tums RS Spyder Design-fälgar, väl tilltagna bromsskivor av gjutjärn (390 x 38 mm fram, 358 x 28 mm bak) och röda bromsok, tar Cayenne GTS den äkta sportbilens livliga egenskaper in i SUV-klassen. Som tillval kan bromsegenskaperna optimeras med Porsche Surface Coated Brake (PSCB) med bromsskivorna belagda med volframkarbid. Andra tillval är 10 mm lägre trekammars luftfjädring, bakhjulsstyrning och antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC)

Sport Design-paket och typiska GTS-detaljer som standard

Sport Design-paketet, som är standard, skapar en exklusivare framtoning med flera svarta detaljer. De nya Cayenne GTS-modellerna är som standard utrustade med satängblanka svarta 21-tums RS Spyder Design-fälgar. LED-strålkastarna med Porsche Dynamic Light System (PDLS) och LED-ljusrampen bak är också mörktonade. De främre luftintagen, listerna runt sidorutorna, sportavgassystemets ändrör och modellens och Porsches logotyper på bakluckan är alla svarta.

Alcantara och allehanda lyxiga detaljer ingår i nya GTS. (Foto Porsche)

ANNONS

Material av hög kvalitet som Alcantara® används till innertaket, stolarnas mittparti, armstödet på mittkonsolen och på dörrsidorna, och mörk borstad aluminium, gör det möjligt att se och känna igen Cayenne GTS-modellernas sportiga och eleganta detaljer även i inredningen. Åttavägs sportstolar är standard, exklusivt förbehållna de nya GTS-modellerna, ger optimalt stöd vid snabb kurvtagning tack vare kraftigare sidostöd.

Sportstolarna är uteslutande avsedda för GTS-modellerna. GTS-logotyper syns på framdörrarna, dörrtrösklarna, varvräknaren och på nackskydden. GTS interior-paketet är ett av antal tillval för att ge möjlighet att sätta sin personliga prägel, med extra färgdetaljer Carmine Red eller Crayon, för till exempel sätenas sömmar.

De nya Porsche Cayenne GTS-modellerna kan beställas från och med nu och kommer till återförsäljarna i början av juli. Priserna i Sverige börjar på 1 210 000 kronor för Cayenne GTS och 1 255 000 kronor för Cayenne GTS Coupé.

Läs mer om Porsche Cayenne här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS