När någon av mina medarbetare säger upp sig för att gå vidare i sin karriär säger jag egentligen bara tre saker till honom eller henne:

ANNONS

”Tråkigt för oss!”

”Grattis och lycka till!”

”Välkommen tillbaka!”

Självklart känner jag, som så många andra chefer
, många känslor och ibland upprörda sådana när jag inser att jag förlorar en medarbetare men ska jag ha den minsta chans att få tillbaka medarbetaren i framtiden eller få medarbetaren att fortsätta vara en god ambassadör för vårt företag även efter anställningen så behöver jag som chef uppträda värdigt och med respekt.

Hur gör jag då för att försöka bibehålla värdighet och respekt? Jo, jag börjar med att säga det jag nämnt ovan. Därefter diskuterar vi formalia såsom uppsägningstider etc. och även om personen i fråga går till en konkurrent så är medarbetaren alltid välkommen att stanna uppsägningstiden ut – bra avslut är viktigare än många tror. Att avsluta flera års arbete på en dag eller två går sällan bra och det gynnar vare sig medarbetaren eller företaget han eller hon lämnar.

I vissa fall är det naturligtvis inte lämpligt att medarbetaren stannar fysisk på arbetsplatsen uppsägningstiden ut men vill han eller hon inte sluta tidigare erbjuder jag arbetsbefrielse – mer eller mindre – under uppsägningstiden och jag ger alltid medarbetaren tillräckligt med tid att göra ett så bra avslut som möjligt. Många chefer verkar glömma bort att uppsägningstid är lagstadgat och att lagar är till för att följas och i det här fallet är det arbetstagaren som bestämmer om han eller hon vill sluta tidigare eller inte. Därefter har arbetsgivaren att besluta om uppsägningstiden skall vara arbetsbefriad eller ej.

Samtidigt som vi kommer överens om det praktiska så samtalar jag med medarbetaren och frågar naturligtvis varför han eller hon väljer att lämna och vad det nya företaget kunde erbjuda som vi inte kunde erbjuda hos oss. Jag använder ingen direkt mall och jag har inget direkt möte bara för det utan jag väljer att ta det i det vardagliga samtalet, vid en lunch eller bara över en kopp kaffe för att avdramatisera det hela. Glöm inte bort att det är ofta lika jobbigt för den som lämnar som den som blir lämnad. Att säga upp sig är inte något de flesta människor gör utan att känna dubbla känslor. Ofta är man både glad och sorgsen på samma gång.

Under uppsägningstiden behandlar jag personen som skall sluta med samma värdighet och respekt som jag behandlar alla andra medarbetare. Självklart blir det ändå annorlunda för det finns ju vissa aktiviteter som den som lämnar inte bör vara med på (t ex strategimöten, anbudsmöten, säljmöten etc.) men i alla andra sammanhang är hon eller han fortfarande en del i gänget.

En annan sak som du som chef också behöver tänka på – mer för din egen skull än för den som lämnar dig och ditt företag – är att inte misskreditera, tala illa om den som lämnar ditt företag till tredje part. Att smutskasta någon som lämnar ditt företag säger mer om dig och företagets kultur än den som smutskastas. Jag anser att du skadar dig själv och ditt företag när du försöker smutsa ner någon annan. Glöm inte bort att branschen du verkar inom är liten och det du säger om andra återspeglar vad andra kommer att tycka om dig.

ANNONS
ANNONS

Har jag misslyckats med att ge ett värdigt avslut? Ja, det har jag men i 99 fall av 100 så gör jag som jag beskrivit ovan. Och när jag har misslyckats ber jag medarbetaren om ursäkt för mitt, som jag anser det vara, ovärdiga agerande.
 

Elaine Breske Hirscher är projekt- och byggansvarig i ett av Sveriges större teknikkonsultföretag samtidigt som hon driver större, komplexa projekt i miljardklassen. Elaine håller även kurser och föreläser inom bland annat projektledning, ledarskap, kommunikation och arbetsmiljö.

Obs! Krönikan är ett samarbete med karriärsajten Dagens Möjligheter.