Vi blir allt mer noga med vad vi äter. E-nummer skyrs, transfetter väljs bort, försäljningen av ekologiska och rättvist producerade livsmedel ökar. Nästa steg mot mera omtanke om både kropp och miljö är att vi börjar titta närmare på vad vi har i badrummet. Hormonstörande ingredienser, allergiframkallande tensider och råvaror baserade på tjockolja, vill vi ha in det i kroppen? Känns det inte mera lockande med sheasmör, sesamolja och lödder från en kokosnöt?

ANNONS

Huden är vårt största organ. En stor del av det som vi smörjer och tvålar in oss med tas upp av huden. Det har många i den ”alternativa världen” insett för länge sedan, och kokat schampon, krämer och hårfärger på spisen för att få fram giftfria produkter. Nu har denna kunskap, givetvis baserad på en ökad efterfrågan bland kunder, så smått börjat leta sig in även bland mera exklusiva salonger.

Larsson & Lange, frisörduo med ett 50-tal anställda, startade i förra veckan sin åttonde salong – denna gång med grönt tema. Salongen, som ligger i eko-stadsdelen Västra hamnen i Malmö, fokuserar på hållbar hårvård och har valt att samarbeta med märket Pureology – som i sin tur samarbetar med miljöorganisationen Green Cross.

Larsson & Lange är inte först med hållbar hårvård – det finns gott om eko-salonger i hela landet som i många fall går ännu längre vad det gäller strikta innehållsförteckningar där följande ämnen är utbytta mot mera miljö- och människovänliga ämnen: Tensiden sodium laureth sulfat (allergiframkallande tensid som finns i de flesta schampon), parabener (konserveringsmedel som enligt vissa källor är bioackumulerande), mineraloljor (täpper igen huden, finns främst i hudvård och kosmetika) och zinpyriton (ingrediens i mjällschampo som påverkar havsmiljön). I de ekologiska hårfärgerna byts de kemiska ingredienserna ut mot mineral- eller växtingredienser.

Eftersom frisöryrket är ett yrke där många drabbas av eksem, astma och andra allvarligare hälsoproblem som cancer, är det på tiden att kemprodukterna byts ut.

Att en stor aktör som Larsson & Lange väljer att slå in på den gröna vägen indikerar att grön hårvård är mera än en trend. När vi väl har börjat läsa på innehållsförteckningar i affären – varför bara läsa på matförpackningarna? Precis som med mat lär man sig snabbt vad man vill ha, utifrån sina kunskaper och värderingar. Det är sådana medvetna val som gör att utbudet i våra butiker och salonger sakta men säkert blir mera hållbart och tillgängligt för fler konsumenter.
 

ANNONS
ANNONS

Catarina Rolfsdotter-Jansson är journalist, författare och föredragshållare. Hon är en av landets främsta experter på hur vi gör en hållbar framtid möjlig med medvetna, individuella val.