Hans Ollongren, ansvarig för luftfartspolitik och myndighetsfrågor på SAS, är inte nådig i sin kritik. Han kallar  det hela för ”omodern politisk opportunism och ett slag i luften”.

ANNONS

”En flygskatt skulle försämra Sveriges konkurrenskraft som turistland, exempelvis i jämförelse med Danmark och Norge. Det skulle inte bara drabba SAS utan stora delar av besöksnäringen”, säger han till tidningen.

Föreningen Svenskt Flyg, med medlemmar som bland annat statens egna Luftfartsverket, har genomfört en konsekvensanalys som ser becksvart ut för såväl flygresenärer, flygbolag och skattebetalare.

Eller vad sägs om tiotusentals förlorade jobb, snedvriden konkurrens som gynnar utländska flygbolag samt 5,6 miljarder kronor i förlorade skatteintäkter. Tre länder – Nederländerna, Irland och Danmark – har infört flygskatt. Samtliga har avskaffat den när man sett vilka konsekvenser den fått, menar Hans Ollongren.

Miljöpartiet totalsågar slutsatserna i Svenskt Flygs rapport. Per Bolund, ekonomisk-politisk talesperson för MP, hävdar att skatten skulle ge intäkter på 3,5 miljarder kronor för staten snarare är kosta 5,6 miljarder i förlorade skatteintäkter.

Han menar att Svenskt Flyg bara tittat på flygbranschen och inte sett vad en flygskatt skulle kunna betyda för järnvägar och busstransporter. Utsläppen i flygsektorn skulle enligt Bolund reduceras med 3-7 procent.

ANNONS
ANNONS

”Stora länder som Storbritannien och Tyskland har flygskatt och använder det för att styra sig mot ett mer hållbart transportsystem”, säger han till DI.