”Att få bekräftelse är ett grundläggande mänskligt behov, och kan därför bidra med många positiva effekter”, menar Elaine Breske Hirscher, gruppchef projektledning, Rejlers Ingenjörer AB.

ANNONS

”Människor som får beröm och känner sig uppskattade på jobbet mår ofta bättre, har ett trevligare arbetsklimat och en bättre arbetsmiljö, är mer sällan sjukskrivna och presterar mer och bättre. Dessutom håller själva arbetet högre kvalitet, vilket kan bidra till en bättre självkänsla.”

En studie visar att var femte svensk tycker att jobbet har negativt inflytande på deras hälsa, och att den främsta orsaken är brist på beröm från chefen.

”Det finns inget som hindrar från att ge beröm och visa uppskattning för medarbetare, men många gör det tyvärr alldeles för sällan”, säger Elaine.

Varför tror du att är så?

”Det har nog till viss del med jantelagen och hela det tankesättet att göra, men också att man själv är dålig på att ta emot beröm”, tror Elaine.

ANNONS
ANNONS

”Även om man exempelvis har på sig en ny, fin tröja och någon kommenterar att det svarar man med att slå komplimangen ifrån sig, ’Äsch, den här gamla trasan?'”.

En del undviker att ge beröm av rädsla för att låta inställsamma, vilket Elaine undviker genom att vara genuin med berömmet.

”Håll det äkta! Utgå ifrån dig själv och vad du uppskattar hos personen – det behöver inte vara krångligare än så”, avslutar hon.

Fem tips: Ge beröm på jobbet

1. Stick ut med ditt beröm. Ett handskrivet tackkort är exempelvis snabbt fixat, gratis och mer värdefullt än e-post för mottagaren, som kanske sparar kortet i åratal.

2. Ge berömmet så snart efter prestationen som möjligt, för bäst effekt.

ANNONS
ANNONS

3. Nämn i ditt beröm inte vad som kunde ha varit bättre, eller vad nästa prestation ska bli, utan håll dig till det positiva.

4. Varför inte bjuda in ett gäng människor för att fira en framgångsrik medarbetare? Kolla dock innan så att personen inte är blyg!

5. Håll det enkelt och äkta! Mena allt du säger och krångla inte till det.