Med guldäggsbelönad reklam försöker SVT övertyga oss om att svenska folket älskar att betala sin TV-avgift. Tyvärr älskar svenska folket inte SVT lika mycket. I takt med att statstelevisionens tittarandel kryper ner mot blygsamma 30 procent anar SVT-ledningen att man bör vidga svenska folkets möjligheter att visa sin uppskattning av public service.
Följdriktigt krävde förra SVT-chefen Christina Jutterström i somras att vi alla ska tvingas betala TV-avgift även på datorer. När Public- serviceutredningen presenterades flyttade skattespöket ett steg framåt. Regeringens utredare Rose-Marie Frebran föreslog att lagstiftningen vidgas så att alla apparater som ”kan ta emot” tv ska beläggas med TV-licens.
Oavsett om du tittar på SVT eller inte ska naturligtvis pengarna gå till SVT.

ANNONS

Nu tar man ännu ett steg för att ge oss skattebetalare en chans att manifestera vår kärlek: Radiotjänst kräver att företag med övervakningskameror betalar TV-licens!
Jo, du läste rätt.
”Många handlare ringer och är arga och förbannade. De har blivit uppringda av Radiotjänst och när de sagt att de har kameraövervakning har de fått en räkning på posten. De verkar som om Radiotjänst gjort ett drev den senaste veckan”, säger förbundsjuristen Anders Thelin på Svensk Handel till dn.se.

”Enligt lagen om finansiering av radio och TV definieras en TV-mottagare som en teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program”, konstaterar Daniel Johansson på Radiotjänsts kommunikationsenhet.”Hur man brukar sin mottagare har ingen avgörande betydelse, det är själva definitionen av en TV-mottagare som avgör”.

SVT + datorn + övervakningskameror = public service?
Jo jo. Än en gång avlivas en myt. Statsbyråkratin består inte alls av gråmelerade byråkrater, som vars idéer begränsas till den så kallade boxen – utan av utomordentligt fantasifulla människor ständigt på jakt efter något nytt att beskatta.

Det goda med denna bittra insikt är att Radiotjänsts argumentering än en gång avlivar SVT-ledningens prat om att betalningsviljan när det gäller TV-avgiften bekräftar folkets stöd till public service. Det vore bra om så vore, men det är inte så. TV-avgiften är en skatt bland andra skatter och bör kallas därefter – obligatorisk apparatskatt.

PS. Vi är inte långsinta. När det är sagt ovanstående återstår att gratulera Eva Hamilton för de nya 40-50 miljoner som SVT får för att stärka kulturbevakningen.
Den borgerliga regeringen med Adelsohn Liljeroth i spetsen går här verkligen mot rådande vind. Återstår att se om kulturvänstern tiger ihjäl detta progressiva drag från borgarna.

                                                                           ***
Respons direkt:
En sak är säker. PS och PAR:s mediebrev går ut till 20 000 informations- och marknadschefer. Distributionen funkar uppenbarligen. Jag hann i princip bara slå igen datorn innan jag fick en första repons på ovanstående text. Per Leander som är kommunikationschef på radiotjänst och ringer. I ett mejl ger han följande kommentar som jag lämnar till dig som läsare att fundera över:

Hej Peppe
Trevligt att tala med dig i telefon. Som jag sa var det lite saker som jag studsade på i din krönika.

1 Lagstiftningen som gäller sedan 2007 är framtidssäkrad och säger att alla utrustningar som kan ta emot en full tv-kanal (alltså inte klipp som på SVT play) är att betrakta som en tv.

ANNONS
ANNONS

2 Vi tar ej tv-avgift av monitorer. De flesta övervakningssystem som säljs idag har monitorer och dessa kan ej ta emot tv och är därmed inte avgiftspliktiga. Har man en tv och är företag och inte har för avsikt att titta på tv på den utan använda i annat syfte har man som företag rätt att plugga denna tv så att den ej kan ta emot tv och därmed slipper man betala för den. Samma logik kan användas om datorer blir avgiftspliktiga (den dag en full svensk tv-kanal läggs ut på nätet) och man inte avser titta på tv-kanalen.

3 Vi växer, fler och fler betalar tv-avgiften. Vi tar inte med företagen då vi skolkberäknar (till skillnad från vissa av våra europeiska kollegor)

Med vänliga hälsningar
Per Leander
Kommunikationschef
Radiotjänst

                                                                      ***

Äntligen fredag och dags att summera veckans stora och små rubriker inom reklam- och medievärlden. Som vanligt hittar du dem i PS MediaMail, Sveriges största nyhetsbrev om medier och marknadsföring.
Först några personliga noteringar som jag fäst mig vid denna vecka.

VECKANS MILJONÄR: FI
Fem i tolv har en okänd person pumpat in hundratusentals kronor (kanske en miljon) i Feministiskt Initiativs valkassa. Pengarna är öronmärkta för en massiv dagspresskampanj idag fredag.

ANNONS
ANNONS

Alla undrar. Jag kan bara svara: Jag är oskyldig den här gången.

VECKANS RYAN AIR: SVT
Ryan Airs marknadsföring brukar inte hyllas. Men på SVT är Ryan Åir en förebild när det gäller jakten på sponsringskunder.
”Vi jobbar med samma prisfilosofi som rese- och hotellbranschen”, skriver SVT:s säljbolag More Space. ”Det betyder att vi löpande kommer att släppa sista minuten-erbjudanden här för att fylla de sista ’stolarna’. Om du inte vill riskera att bli utan, boka i god tid, det lönar sig det också, precis som på Ryan Air.”

”SVT förstör marknaden”, dundrar TV4-Gruppens Jan Scherman och veckans TV-bråk är därmed ett faktum. Jag känner ingen som kan bli så arg som Scherman.

VECKANS SOMMARVIN: SALAMANCA
Sommaren gick snabbt över. För att minnas förra helgens medelhavsvärme (leve klimatförsämringen!) vill jag tipsa dig om ett bra rosévin som heter Vina Salamanca. Elegant och smakstark spanjor, inte helt olik min kompis Mariano Rodriguez som importerar vinet till Sverige.
Du hittar hans sortiment här.

VECKANS NÄRA ÖGAT: BOBO KARLSSON.
Bobo KarlSson heter en levande journalistlegand, som numera bor i Brasilien. Bobo var således den första jag tänkte på när jag hörde om Air Franceplanet som försvann. Först idag andas jag ut. Vem står i Sturehofs bar en fredag som denna?.
”Så enkelt blir du inte av med mig”, sa Bobo. I hans sällskap fanns en annan välkänd by-line – DN:s USA-korrespondenten Lennart Pehrson på tillfälligt besök i det gamla landet.
”Skönt att se att åtminstone en del är som det alltid varit”, säger han sarkastiskt när han får syn på mig.
Ja, skönt att en del saker är som det alltid varit.

Apropå ingenting känner jag mig manad att citera Peter Kihlgårds devis för hemmakrogens meny i juni:
”Jag dricker inte, men kan ta mig ett glas då och då för att inte bli slav under dygden”.

VECKANS FÖRFATTARE: THOMAS KANGER
Den stora tyska bokmarknaden är alla svenska författares våta dröm. Vet du vilken svensk thrillerförfattare som säljer mest i Tyskland? Stieg Larsson förstås. Men vet du vem som säljer näst mest? Mankell förstås. Inte alls.
Han heter Thomas Kanger och bor tillfälligt på min vind.
Amazon summerar all nätförsäljning i Tyskland och sajtens utförliga statistik ger klart besked: Efter Larssons Milleniumtriologi ligger Thomas Kangers ”Der Sonntagsmann” och ”Der Tote Winkel” i topp – före både Henrik Mankell och andra namnkunniga svenska kollegor.  Just nu ser jag att även Kangers ”Sing wie ein Vogel” ligger i topp!

ANNONS
ANNONS

Kanger är Kalla fakta-reportern, som en dag överraskade oss alla, möjligen även själv, när han en vårdag sa upp sig och i rasande fart skrev färdigt sin första thriller.
”Den första stenen” föll både Dan Israel på Norstedts förslag och läsarna på läpparna. Sedan har det inte bara runnit vatten under broarna. Nu bor Thomas i London och skriver på sin sjunde bok. I Sverige skyms hans namn – och alla andras! – bakom alla spaltmetrar om Stieg Larsson. Men utomlands går försäljningen som tågen gick förr.
Kanger finns översatt till tio (!) språk och särskilt i Tyskland tuffar det på.

När det här skrivs ligger Söndagsmannen bland de 50 mest sålda böcker alla kategorier. Inte så illa pinkat av en gammal trähäst, som man sa förr. Det kommer trots allt ut hundratusentals titlar på en tyska marknaden.

Om du missat grabben som tillfälligt bor på min vind, bör du genast gå till din bokhandel. Kanger, var namnet. Thomas Kanger.

PS. Jag gillar västeråspolisen Elina Wiik med svart bälte. Elina är Kangers svar på Mankells trötta Wallander och Nessers ännu tröttare van Vreeteren.
Annars tycker jag att Ockupanterna är bäst. Unnu dig den i kväll.

Trevlig helg – och glöm nu inte att rösta rätt!
 

Medieveteranen Peppe Engberg är stående krönikör på Dagens PS sedan 2003.