Apple har sedan länge profilerat sig med sina egna butiker, lika designade som produkterna. HP har följt efter med butiker eller avdelningar inom större butiker.

ANNONS

Trenden är densamma inom telekom. Sedan tidigare har Telenor och Tre egna butiker. Snart rullar Tele2:s butikssatsning ut.

Alla vill ha direktkontakt med sina konsumenter i fysiska butiker.

När Dell tappade förstaplatsen som den största pc-tillverkaren till HP under 2006, tvingades företaget ut på hyllorna i butiker. Den blev en tuff resa för en organisation intrimmad på en affärsmodell med enbart försäljning online. Dell säljer än så länge via återförsäljare – frågan är hur länge det dröjer innan vi ser egna Dell-butiker.

Senast ut att lansera egna butiker är annars Microsoft. Utbudet blir datorer med Microsoft programvaror förinstallerade. Som vanligt när Microsoft kliver in på nya områden har nyckelpersoner med dokumenterade erfarenheter värvats från företag som lyckats – i det här fallet en tidigare hög chef på Wal-Mart.

I nuläget är det bara amerikanska konsumenter som kommer att få se butiker med Microsofts logga ovanför skyltfönstret. Men om satsningen slår väl ut, lär vi sannolikt få se dem även här.

Uppenbarligen är inte it-leverantörerna nöjda med sina återförsäljare.

Vad är det som händer under ytan här?

ANNONS
ANNONS

Konkurrensen mellan leverantörerna har hårdnat med en prispress som följd. För att möta upp har de värdeladdat sina varumärken med design och tjänster. Dessa värden drunknar dock i myllret på till exempel Elgiganten eller PC City.

Jag har själv varit med om att säljare är häpnadsväckande dåligt pålästa om produkterbjudanden, särskilt sådana som är riktade till privatkonsumenter. Olika avslöjanden antyder också att säljarna har egna agendor, som vare sig gynnar konsumenter eller leverantörer, drivet av provisioner eller vad som finns i lager hos butikskedjan.

Att kontrollerat och ostört få framföra sina budskap har blivit utslagsgivande för it-leverantörerna. Framgångarna för Apple bekräftar att detta ger resultat. Apple verkar ju nästan vara immunt mot priskonkurrens. En kund som går in i en Apple-butik blir inte onödigt påmind om hur mycket billigare pc-datorerna är för motsvarande funktionalitet.

Microsoft har varit minde lyckosamma i det avseendet. Flertalet facktidningar utnämnde Vista till 2007 års värsta produkt och sämsta lansering. Detta trots en marknadskampanj för 300 miljoner dollar.

Utfallet beror knappast på att Microsoft inte vet vad de håller på med. Men av någon anledning nådde inte nyttan av Vista fram till kunderna. Det här vill man inte uppleva en gång till.

I ljuset av att Windows 7 nu ska ut på marknaden är satsningen på egna butiker inte särskilt överraskande. Microsoft vill helt enkelt inte ha billiga laptops med Ubuntu alldeles intill på hyllan, eller säljare som övertygar kunderna om att XP fortfarande är bästa valet.

Vad har vi att vänta?

De stora återförsäljarna har gigantiska butiker på bra adresser och väl intrimmade logistiksystem. De lär knappast ge sig utan strid. Nu väntar ett hårt slag om kunderna på framför allt konsumentmarknaden.

Situationen innebär en möjlighet för uppstickare med okända varumärken. Främsta vapnet blir sannolikt ännu hårdare priskonkurrens.

Detta innebär i sin tur att marknaden på allvar öppnas för de öppna alternativen. Öppna operativsystem, användargränssitt och programvarupaket har mognat och blivit konsumentvänligare. Dessa är särskilt intressanta på nästa våg av minibärbara och läsplattor.

ANNONS
ANNONS

I de stora it-leverantörernas butiker blir vi försedda med skygglappar och matade med väl tillrättalagda budskap. Hos de stora återförsäljarna bombarderas vi av en rik flora okända men billiga produkter. Så kan framtiden mycket väl komma att se ut. Mer än någonsin tidigare gäller det att själv läsa på inför köp.

Sammantaget blir nog konsumenten trots allt en vinnare. Lägre priser, vassare tjänster och bättre service är att vänta.

 

Christer Berg är marknadsekonom och har bevakat it-branschen som trendspanare och omvärldsanalytiker sedan 1990. Idag är Christer ansvarig utgivare för nyhetstjänsterna Trendspaning.se från Dataföreningen Kompetens och DF Redaktionellt från Dataföreningen.