Tänker du ”äntligen måndag” eller är det mer en känsla av, ”oj vad fort helgen gått”…? Så här gör du för att minska din måndagsångest:

1. Rensa undan. Avsluta och rensa dig bord så mycket du kan på fredagen så du slipper börja med ”fullt bord” veckans första dag.

2. Börja senare . Om du kan styra över dina arbetstider, börja lite senare. Du är säkert lite ur fas efter helgens senare vanor och lata morgnar.

3. Klä dig snyggt . Ta på dig något snyggt och som du gillar att ha på dig – det piggar upp.

4. Minska kraven. Nej du måste inte alltid vara på topp. Minska på kraven lite. Du duger ändå.

5. Boka in en trevlig lunch. Boka gärna in en lunch eller fika med någon du tycker om att umgås med så har du något att se fram emot.

6. Det går över. Påminn dig själv att det har känts trögt många andra måndagar. Du har varit med förr, mångdagströgheten brukar gå över.

7. Ta den enkla vägen. Börja med lätta och roliga uppgifter först och spara de mer krävande uppdragen tills att du ”jobbat upp dig”.

ANNONS
ANNONS

8. Fråga hur andra gör. Prata med andra. Det hjälper ofta att sätta ord på saker och förstå att ofta känner samma sak. Hur gör de för att peppa upp sig själv en tråkigt och grå måndagsmorgon?

9. Ta den på allvar. Sist men inte minst så är det också självklart viktigt att du då och då tar tempen på din ångest och frågar dig vad den vill säga dig. Känns det väldigt motigt kanske du helt enkelt får inse faktum – du är på fel jobb! Det ska kännas okey att åka till jobbet, även på en måndag…

Dags att söka nytt jobb?

www.soka-jobb.info

www.dromjobbet.se