Expert i Sverige har gjort stora förluster under flera års tid, enligt ett pressmeddelande. Trots att ägarna tillfört kapital och man genomfört kostnadsbesparingar så har förlusterna fortsatt.

”Vi är många som arbetat hårt för att vända resultatet, men vi har inte lyckats. Det är mycket tråkigt att vi tvingas ta till en så drastisk åtgärd som att ansöka om konkurs. Jag är den första att beklaga att medarbetare, franchisetagare, kunder, leverantörer och andra nu drabbas”, säger Magne Solberg, vd för Expert Sverige, i pressmeddelandet.

Konkursen berör direkt 817 medarbetare vid det svenska huvudkontoret och i samtliga 73 egenägda butiker. Franchisetagarna inom Expert i Sverige omfattas inte av konkursansökan, men påverkas indirekt.

LÄS ÄVEN: 63 butiker omfattas inte – här är listan (IDG.se) »

”Hur länge klarar sig Siba?”
”I det blodiga teknikkriget har de små aktörerna inte en chans när stora multi­nationella aktörer som Mediamarkt och Elgiganten säljer prylar med förlust. Hur länge klarar sig Siba?” frågar sig Expressens Fredrik Sjöshult i en kommentar.

LÄS MER: ”Du som kund är vinnaren” (Expressen.se) »

I konkursansökan står det att Expert Sverige AB är på obestånd och saknar förmåga att betala sina skulder, skriver Corren.se.

Expert Sverige AB har 136 butiker i landet, varar 73 butiker är egenägda och 63 drivs av franchisetagare.

Företaget är en av de största aktörerna i hemelektronikbranschen i Sverige med en omsättning på runt 2,8 miljarder kronor. De kunder som handlat varor i Experts helägda butiker drabbas också av konkursen.

Kunderna påverkas
På sin hemsida skriver bolaget att man inte längre har möjlighet att ta emot reklamationer. Inte heller öppet köp eller bytesrätt gäller för varor som köpts före eller efter konkursen. Experts egna garantier gäller varken för varor som köpts före konkursen eller för varor som köpts efter. Kunder hänvisas i stället till varans tillverkare och deras eventuella garantier.

Inte heller presentkort som utfärdats av Expert gäller längre. Den som vill ha ersättning för sådant hänvisas till att ta kontakt med konkursförvaltaren.

ANNONS
ANNONS

Experts kundtjänst kommer att hållas öppen ”under en övergångsperiod” för kunder som har frågor, skriver företaget på sin hemsida.

Samtidigt utlovar Experts vd Magne Solberg enligt Expressen en ”monsterrea” för att rensa lagren. Teknikbloggaren Erik Söderström tipsar läsarna om att det borde finnas gott om typiska ”höstprodukter” som datorer, hemmabiosystem och tv-apparater, som konkursförvaltaren nu vill bli av med.

Rådet är att hålla särskilt utkik efter varumärken som Samsung, Sony och Philips. Typiska ”vårprylar” som pp3-spelare, kameror och mobiltelefoner lär det däremot vara mer ont om vid en utförsäljning, skriver Expressen.

Jonas Arnberg, analytiker på Handelns utredningsinstitut säger att uppgifterna om ytterligare en konkursansökan från ett bolag i hemelektronikbranschen inte är särskilt förvånande.

”Det är ett race mot botten i en bransch där ingen tjänar pengar. Vi har sagt väldigt länge att det är en bransch med en ohållbart hård konkurrenssituation och att ett antal butiker kommer att tvingas stänga”, säger han.

Inte oväntat
Att någon skulle falla ifrån i branschen var alltså inte oväntat säger han men att det skulle vara just Expert var inte självklart. Att det blev just Expert tror han kan vara kopplat till organisationsformen med många franschisetagare.

”Organisationsformen är problematisk i tider då det händer mycket. Det tar längre tid att fatta beslut än i helägda kedjor där huvudkontoret dikterar villkoren”, säger Jonas Arnberg.

Expert har ett hundratal butiker i landet och om många av dem försvinner kommer det att påverka hemelektronikbranschen, tror han.

”Det har funnits många Expertbutiker och kanske är det så att de här butikernas försvinnande bidrar till att marknaden kommer i någon sorts balans”, säger Jonas Arnberg.