Liljedahl Group tillverkar något så osexigt som valstråd för elektriska ledare.

ANNONS

Men bolaget är lönsamt. Mycket lönsamt.

Omsättningen 2010 uppgick till 11 miljarder kronor med ett resultat före skatt på 166 miljoner. Vinsten för i år är budgeterad till 250 miljoner.

”Vi kommer alltid att återinvestera minst 90 procent av vinstmedlen. vi ska inte äventyra vår balansräkning”, säger näringslivsprofilen och doldisen Bengt Liljedahl till Dagens Industri.

Han äger koncernen tillsammans med sina två söner och någon börsintroduktion är inte aktuell. Bengt Liljedahl berättar att han triggas av företagsutveckling och inte av att, som han uttrycker det, ”ha två Ferrari utanför kontoret”.

Entreprenören kommer ursprungligen från Motala och det var mest av en slump, i början av 1980-talet som anställd hos en privatägd Volvoåterförsäljare i Ängelholm, som han såg sin chans. En lokal återförsäljare i Värnamo skulle genomgå en rekonstruktion och Liljedahl slog till.

I dag är Liljedahl Group Sveriges största privata återförsäljare av Volvos lastbilar och bussar.

”Jag slet som ett djur de första åren och har aldrig blivit så glad som när jag fick första årsbokslutet”, berättar han i intervjun.

ANNONS
ANNONS

”När man inte har något eget kapital är man jätteglad för den vinst som blir. Jag har aldrig haft så hög avkastning på eget kapital som då.”

Bilaffären levde i slutet av 1980-talet kvar men Bengt Liljedahl ville göra något nytt. Han behöll verksamheten men hittade ett nytt affärsområde: verktygsmaskiner. Koncernen kan te sig aningen spretig och Bengt Liljedahl har svårt att svara på Dagens Industris fråga om vad som egentligen skiljer honom från ett riskkapital.

”Jag ser inget negativt i riskkapitalbolag eller börsbolag, men familjeföretag måste också finnas”, säger han.