Att använda hashtaggs i jobbsökarsammanhang blir allt vanligare. Både av jobbsökare och rekryterare samt arbetsgivare. En hashtagg, ser ut så här # och fungerar som en egen liten sökmotor i sociala medier. När du sätter en hashtagg framför ett ord och markerar det hamnar ditt inlägg helt enkelt i samma flöde som alla andra som också hashtaggat samma ord, begrepp eller namn. Den som söker på just den hashtaggen kommer då att få se en lista med inlägg och kanske kommer han eller hon då hitta ditt inlägg och läsa det och kanske dela det och eller svara.

Personen kan också bli nyfiken på att bli vän med eller följa dig för att se om du skriver mer inom samma genre som intresserade. På så sätt når du fler än de som du redan är sammankopplade med i sociala medier och breddar därmed ditt nätverk som arbetssökande.

En hashtagg kan också användas för att förstärka ditt budskap på ett effektivt sätt. Du kan både använda befintliga och välkända hashtaggar samt skapa egna. Laborera och pröva dig fram till vad som passar dig bäst.

Vanliga hashtaggar som används i jobbsökarsyfte är #nyttjobb #ledigtjobb #ledigajobb #karriätips till exempel så kolla upp vad som skrivs under dem.

ANNONS
ANNONS

Du själv kan också söka och få mer kunskap, omvärldsbevaka och så vidare inom ett visst ämne genom att söka på en eller flera hashtaggar inom de områden som du är nyfiken på och vill se vem som skriver om det. På vissa sociala plattformar är det vanligare att man använder hashtaggar än på andra, som Twitter och Instagram till exempel. Nu får man ju inte plats med så många hashhtaggar på Twitter på grund av utrymmesbrist, så det gäller att tänka till så att budskapet blir slagkraftigt.

En eller flera hashtaggar kan förutom att vara en form av sökmotor, även förtydliga och spetsa till ditt inlägg, ibland även på ett humoristiskt eller mer mer lättsamt sätt, som till exempel #detgårbranu eller #jagletarjobb. Var lite kreativ och stick ut. Ett bra sätt att lära sig hur man gör är att läsa andras inlägg med fokus på hur hashtaggar de använder för att du sedan själv börjar använda de du gillar och tycker verkar vara rätt för dig och det du skriver om nu i sammanhanget att du söker nytt jobb.

Nina Jansdotter är beteendevetare, karriärcoach och författare till ett flertal böcker inom personlig utveckling och karriärplanering.