Att sluta skratta kan vara ett tecken på att man har för hög stressnivå och därför stängs en del av glädjen ner. Man brukar säga att ett gott skratt förlänger livet – och ökar arbetsglädjen. Nästan alla jobb innehåller mer eller mindre element av stress. Undersökningar visar att skratt markant kan minska stressens negativa påverkan. Både kropp och själ mår bra av ett hjärtligt skratt, bland annat för att vi minskar stresshormonerna och ersätter dem med kroppens egna fantastiska ”lyckohormoner”. När vi har roligt tillsammans på jobbet blir allt mycket lättare, vi blir kreativare, vi hamnar lättare i flow och konflikterna minskar. Alla vinner på att bjuda in mer humor och skratt på jobbet.

ANNONS

Självklart är det viktigt att titta över arbetsmiljön när saker och ting känns för tungt och glädjen försvunnit samt jobba med det mentala för om det känns som om det inte är mycket att skratta åt på jobbet, så går det mentalt att ta beslut om att tänka mer positivt igen även om det kanske låter lite flummigt.

1. Se dig själv som rolig
I stället för att tänka att du har svårt för att skratta just nu eller att du är tråkig – peppa dig själv med motsatsen. Upprepa gärna: ”Jag ser livet från den ljusa sidan” och är bra på att få igång skratt eller liknande. Du kan också gärna sätta upp ett foto på dig själv när du ser glad ut, som en liten påminnelse om glada stunder och hur du brukade vara och agera innan du slutade skratta.
 
2. Håll dig nära de glada
Din omgivning betyder också mycket. Vem du jobbar nära. Det är inte så stor chans att du faller i gapskratt om du mest håller dig för dig själv hela tiden. Det är 30 gånger så stor chans att du brister ut i skratt tillsammans med andra än att du börjar skratta när du sitter i din ensamhet och sliter i ditt anletes svett. Var mer social på jobbet. Ett gott skratt smittar så sök upp muntergökarna. Vem på ditt jobb har lätt för att se det humoristiska i tillvaron? Vem har ett medryckande skratt? Vem brukar få dig att skratta? Se till att du jobbar nära dem så du kommer in i rätt känsla igen.
 
3. Våga skratta högt och ljudligt
Ditt självförtroende spelar också in. Brukar du tycka det är lite pinsamt att skratta för mycket eller för högt? Kanske är du rädd för att du ska se ut eller låta konstig om du släpper kontrollen och faller ut i ett riktigt vrålskratt.? Försök minska dessa hämmande begränsningar på dig själv, i alla fall lite. Var i stället stolt över dig själv, ditt sätt att skratta och att du faktiskt är en människa, eller medarbetare som faktiskt har vett att ha kul i tillvaron på jobbet. Den som bjuder på sig själv och sitt skratt får ofta rikligt tillbaka
 
4. Bjud på dig själv
Sen är det också bra att ibland försöka minska seriositeten. När man har för mycket stress på jobbet är det lätt att man främst blir allvarlig och seriös i alla lägen – även de som faktiskt inte behöver vara så tunga. Vill du ha in mer humor så ansträng dig lite extra för att se det roliga som faktiskt händer i vardagen. Kan du skratta åt dig själv när du gör bort dig? Tänk på att det är skillnad på att skratta med eller att skratta åt. Ironiska skratt och mobbande skratt är inte roliga alls egentligen.
 
5. Samla på skrattminnen
Sist men inte minst är det viktigt att komma ihåg allt som är roligt för att kunna spara det till bistra stunder. Varje gång något är kul, memorera alla detaljer kring vad det var du skrattade åt och hur det kändes i kroppen så att du kan plocka fram känslan vid behov. Ni kan också tillsammans skapa ert eget skrattbibliotek. Samla på böcker, filmer, serier, och historier så att du har på lager så att du kan plocka fram dem som en påminnelse om att både jobbet och livet i stort kan vara ganska kul ändå trots deadlines, nedskärningar, ökade krav och så vidare.

Nina Jansdotter är beteendevetare, karriärcoach och författare. Hon är författare till ett flertal böcker inom personlig utveckling och karriärplanering.

ANNONS
ANNONS