”Lanserar laddhybrider med dieselmotor när konkurrenten byter till bensin”, skriver Recharge på Mestmotor.se. Effekten av det här blir, enligt tidningen, att Mercedes ”kommer håva in tjänstebilister som överger Volvo”.

Mercedes gör alltså tvärt om mot konkurrenterna, som lanserar laddhybrider med bensinmotor; allt med Mercedes visar upp nya laddhybrider med dieselmotor.

Enligt Recharges skribent är det ett smart drag av Mercedes att presentera nya laddhybrider med diesel när konkurrenterna lanserar sina modeller med bensinmotorer. (Foto: Mercedes-Benz)
Enligt Recharges skribent är det ett smart drag av Mercedes att presentera nya laddhybrider med diesel när konkurrenterna lanserar sina modeller med bensinmotorer. (Foto: Mercedes-Benz)

Det här är smart av två skäl, enligt Recharges skribent, som konstaterar att Mercedes nästan blir helt ensamma om sitt koncept, dessutom tilltalar det tjänstebilisterna, som beskrivs i artikeln som ”extremt viktiga för biltillverkarna i allmänhet och Mercedes i synnerhet”.

ANNONS
ANNONS

En bensinladdhybrid är dessutom dyrare för företagen ekonomiskt än en dieselladdhybrid.

Den fyrcylindriga dieselmotorn i Mercedes laddhybrider är "modern och hyfsat ren", enligt artikeln. (Foto: Mercedes-Benz)
Den fyrcylindriga dieselmotorn i Mercedes laddhybrider är ”modern och hyfsat ren”, enligt artikeln. (Foto: Mercedes-Benz)

”Den fyrcylindriga dieselmotorn som Mercedes ska använda i C-klass och E-klass som laddhybrider är dessutom modern och hyfsat ren även i verkligheten”, framhåller Recharge, som konstaterar att Mercedes – med hänvisning till statistik från Bil Sweden – ökar rejält i popularitet som tjänstebil i Sverige.

Ett minus för Mercedes nya modeller är den korta räckvidden på el, enligt skribenten.