Ikoniska 80-talsbilen Ferrari Testarossa återuppstår som ”restomod” med modern prestanda.
Den skönsjungande V12:an får 510 ystra hästar och en toppfart på 323 km/h.
Här är historien om Ferraris moderna klassiker som satte bilälskarnas hjärtan i brand 1984. Det snyggaste och mest tidstypiska som gjorts på 1980-talet.

ANNONS

En av de hetaste trenderna på senare år är att göra ”restomods” av klassiska bilar. Schweiziska designhuset Officine Fioravanti visar nu en kraftigt uppdaterad version av Ferrari Testarossa. Den ikoniska modellen har fått en modifierad version av den platta V12:an på 4,9 liter och har nu 510 hk. Restomoden får dessutom stötdämpare från svenska Öhlins för att fixa väghållningen. Moderna Brembobromsar ser till att få stopp på hela härligheten.

Ett mästerverk ändrar man inte på hur som helst. Officine Fioravanti behåller det mesta på Testarossa. Foto: Officine Fioravanti
Bilen behåller den klassiska förarmiljön, och får en Gordon Gekko-inpsirerad mobiltelefon. Foto: Officine Fioravanti

I sittbrunnen finns en Gordon Gekko-inspirerad mobiltelefon i bästa 80-talsstil som ansluter till bilen via modern Bluetooth. Man ändrar inte hur som helst på en sann 1980-talsikon, och Officine Fioravanti har behållit allt det bästa hos Ferrari Testarossa.

Minns du hur Ferrari Ferrari Testarossa slog ner som en bomb när den lanserades 1984? Ferrari släppte Testarossa på Parissalongen och gav Lamborghini Countach konkurrens som den ultimata drömbilen. Bilen blev huvudfigur i tv-spelet Out Run och prydde åtskilliga väggar i pojkrummen.

Färgen är den samma som Miami Vices Testarossa: Bianco. Foto: Officine Fioravanti

Designen står sig än i dag,1984 var den minst sagt sensationell med ribbade luftintag längs med sidorna och en ensam bakspegel. Den anslående looken fick många bilälskare att byta drömbil från Lamborghini Countach på 1980-talet.

Sällan eller aldrig har en bil legat så rätt i tiden som Ferrari Testarossa. Den minnesgoda kommer ihåg att tv-snutarna Tubbs och Crocket i Miami Vice körde en vit Ferrari Testarossa, något som ökar 80-talsmagin ytterligare.

En av bilvärldens bredaste bakdelar. Foto: Officine Fioravanti

En stor del av hemligheten bakom den lyckade designen är att Testarossa är mycket bredare bak än fram. Modellen har kanske tidernas snyggaste stance. Bakom mästerverket finns Pininfarina, vem annars.

Ett stort designteam vid Pininfarina bestående av Ian Cameron, Guido Campoli, Diego Ottina och Emanuele Nicosia tog fram Testarossan på 1980-talet. Och de ribbade luftintagen har faktiskt en viktig funktion att fylla. Tack vare aerodynamiken klarade sig Testarossa utan en ful bakspoiler.

För att vara en superbil är Testarossan riktigt rymlig och användbar, i alla fall jämfört med Lamborghini Countach. Den är hela två meter bred och har bra med svängrum i kupén och förvånansvärt mycket plats i bagageutrymmet framför vindrutan.

ANNONS
ANNONS
Den platta V12:an har 390 hästkrafter och en underbar motorsång i original. Den nya versionen får 510 hästkrafter. Foto: Officine Fioravanti

En original Testarossa har en platt 12-cylindrig 180 graders V-motor som sjunger en fantastisk skönsång när bilen startas och drar i väg. Ibland kallas den felaktigt för boxertolva. För att göra namnet Testarossa (rödhårig) rättvisa var cylinderhuvudena målade i rött.

Motorn gav i original 390 hk, och trots lägre effekt än Countach körde Testarossan ifrån ärkefienden i kraft av sitt lägre luftmotstånd. Testarossan accelererar 0-100 km/h på knappt fem sekunder och har en toppfart på cirka 290 km/h. Modellen producerades ända fram till 1996 i en uppdaterad och mindre 80-talsikonisk design. I Sverige finns det i dag 59 exemplar av Testarossa.

Foto: Officine Fioravanti
Så här såg det ut i bilarna på den gamla goda tiden. Foto: Officine Fioravanti

 

Ribborna är inte bara snygga. De fyller en viktig aerodynamisk funktion. Foto: Officine Fioravanti
Popuplyktor är en finess som försvunnit från nya bilar. Foto: Officine Fioravanti