Halkar efter i utvecklingen mot självkörande bilar. ”Måste bli bättre”.

Erik Coelingh är teknikexpert på Volvo Cars och Veoneers samriskbolag Zenuity i Göteborg, och i en intervju med Di Digital uttrycker han oro för att Sverige ska hamna på efterkälken i självkörande-racet, som leds av USA, Kina och Tyskland.

”Vi riskerar att hamna efter. Ska Sverige hänga med i utvecklingen måste vi bli bättre på artificiell intelligens (AI), mjukvara och på att få fram fler bra startupbolag”, säger han till tidningen, som uppger att den talat med flera experter som uttrycker samma farhågor.

”Utvecklingen kan få stora konsekvenser för svensk fordonsindustri, en sektor som sysselsätter 136.000 svenskar, enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen”, heter det i artikeln.

ANNONS
ANNONS

Enligt Erik Coelingh innebär autonoma fordon att vägtransportsystemet blir säkrare. Framtidens vinnare är de biltillverkare som satsar på säkerheten med sina självkörande fordon, tror han.

Han föreställer sig att om 10-20 år pendlar stadsbor till jobbet i förarlösa bilar utan ratt, och om 30 räknar han med att bilen kör fram och plockar upp sina passagerare automatiskt för vidare transport till jobbet.

Parkerar gör förstås också fordonet självt.