Två år efter att den tyskbyggda stora spanjoren lanserades så kommer nu SEAT Tarraco FR som är en sportig spansk laddhybrid. Med 245 hk, en el-räckvidd på över 50 km och ett attraktivt pris kommer denna stora SUV bli en tuff utmanare.

SEAT Tarraco FR
Byggd på samma produktionslina som VW Tiguan i Wolfsburg. Snyggare? Ja, jag tycker det. (Foto: SEAT)

En av de mest prisvärda

När jag testade SEAT Tarraco tidigare i år så stod det klart att detta är en av de mest prisvärda bilarna i stora SUV-klassen. Tillverkad på samma produktionslina i Wolfsburg som den populära VW Tiguan men i min mening både snyggare och bekvämare, så är det märkligt att modellen inte har nått fler kunder i Sverige.

SEAT Tarraco FR
SEAT Tarraco FR är den klart sportigaste av Volkswagen Groups SUV i det segment vi hittar VW Tiguan och Skoda Kodiaq. (Foto: SEAT)

När man nu lanserar den i tiden helt rätta laddhybriden och dessutom i ett sportigt utförande, så vore det konstigt om inte Tarraco FR bryter sig in bland märkena i topp. Med ett batteripack på 13 kWh och en räckvidd på ren el som hamnar på drygt 50 km så är den i klass med bl.a. Volvo XC60.

SEAT Tarraco FR
Med samma drivlina som bl.a. VW Passat GTE så levererar Tarraco FR en riktigt bra prestanda. (Foto: SEAT)

Prestanda som räcker och blir över

Under huven hittar vi samma uppsättning som i nya VW Golf GTE och Passat GTE, dvs den snåla fyrcylindrig 1,4 TSI-bensinmotorn på 150 hk till vilken man adderat en elmotor på 116 hk. Tillsammans ger de en systemeffekt på 245 hk och 400 Nm vridmoment. 0-100 km/h ska ta 7,4 sekunder och toppfarten är 37 km/h högre än Volvos, dvs 217 km/h om du någon gång skulle vilja åka snabbt på Autobahn.

ANNONS
ANNONS
SEAT Tarraco FR
En skön förarmiljö med lättarbetade och tydliga funktioner. (Foto: SEAT)

Det är detaljerna som gör det

Tarraco FR bjuder också på några nyheter som t.ex. ett nytt infotainmentsystem med större display (9,2″). Den utvändiga designen har förfinats ytterligare med bredare skärmbreddare, en sportigare bakspoiler och med speciella 19” FR-lättmetallfälgar. Som tillval finns maskinbearbetade 20″-fälgar. Den hellackerade exteriören förstärker bilens dynamik på samma sätt dom det ”handskrivna” Tarraco FR-emblemet.

SEAT Tarraco FR
Spanjorerna tänker på detaljerna. LED-bakljusrampen är läcker i mörkret. (Foto: SEAT)

”Tarraco som laddhybrid illustrerar tydligt vårt engagemang för en mer hållbar mobilitet samtidigt som bilen bibehåller all den dynamik och körglädje som är så karakteristisk för en SEAT. Tarraco kommer att vara en av endast ett fåtal laddhybriddrivna alternativ i SUV-segmentet, och vi tror den har stor potential”, säger Luca de Meo, styrelseordförande på SEAT.

SEAT Tarraco FR
Sköna sportstolar med integrerade nackstöd bidrar till det sportiga intrycket. (Foto: SEAT)

Till de nya tillvalen hör t.ex. ”Trailer Assist” som gör det betydligt enklare att manövrera ett släp. Det minskar risken för att stöta på problem när man ska parkera om man är lite ovan. Invändigt har Tarraco FR fått skålade sportstolar med elektrisk inställning och minnesfunktion (på förarsidan). De är klädda i en kombination av ett sportigt, neopren-liknande material som kompletteras av läder för extra komfort. På förarplats hittar vi aluminiumpedaler och en ny sportratt.

SEAT Tarraco FR
Utrymmet i baksätet är förnämligt. Inga problem för långa ben och tre kan faktiskt sitta i bredd. (Foto: SEAT)

Lanseringen sker senare under hösten 2020. Priser finns inte ännu tillgängliga.

Läs mer om SEAT Tarraco FR här.