Priset på bensin och diesel slår rekord i Sverige just nu.
Men det här är bara början – flera olika faktorer talar för att priserna ska fortsätta stiga mot 20 kronor.
Sverige ska öka sin inblandning av biobränslen vid nyår – och analytiker spår att råoljepriset kan stiga mot 100 dollar fatet.

Efter att ha varit nere på mycket låga nivåer under pandemin har bensin- och dieselpriserna senaste nio månaderna vänt brant uppåt. Så sent som i går noterades nya rekordnivåer, aldrig tidigare har bensin och diesel varit så dyrt vid pumparna som nu. En liter bensin kostar 16,89 kronor och en liter diesel är uppe på 17,97 kronor enligt OKQ8:s prislista.

Den som hoppas att priserna snart ska vända ner riskerar att bli besviken. Flera faktorer talar för en fortsatt prisrusning, väldigt lite talar för fallande priser. Johan G Andersson är vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige och är en av de främsta analytikerna om de bakomliggande orsakerna till drivmedelspriserna.

– Vi gör aldrig framtidsprognoser, men det är tre faktorer som påverkar priset just nu. Oljepriset har gått upp, det är hög efterfrågan på bränsle och vi i Sverige har ökat inblandningen av biobränslen, säger Johan G Andersson till Dagens PS.

En genomgång av de tre faktorerna som kommer att påverka bensin- och dieselpriserna mest det närmaste året visar att det mesta talar för fortsatta prisstegringar. Utöver det kan valutaeffekter och skatteförändringar påverka priset.

Oljepriset

På ett år har priset för råolja gått upp med 87 procent. Ett fat står nu i 71 dollar. I en ny prognos spår Bank of America att priset kan fortsätta upp till 100 dollar om det blir en kallare vinter än vanligt. Flera andra analyser pekar också mot ett oljepris på 100 dollar fatet, men ingen vet säkert.
– Det som talar för lägre pris är en ny Covid19-våg, skuldkris i Kina och återlämning av iranska råoljefat, uppger Bank of America för Reuters.

Efterfrågan

När Covid19-pandemin bröt ut införde många länder hårda restriktioner. Under sommaren och hösten har karantänsreglerna lättats undan för undan. I många länder är det nu slut med hemarbete och vi kör allt mer bil. I år uteblev prisnedgången på bensin efter semestern. Även om oljepriset inte stiger kan det öka priserna på bensin och diesel ytterligare då efterfrågan på raffinerade produkter stiger.

– Vart efter att restriktionerna släpper kan efterfrågan på drivmedel komma att öka ytterligare. I år är det ett väldigt speciellt år som det inte går att jämföra med något annat år. När det gäller efterfrågan på drivmedel får man tala om tiden under och efter pandemin, säger Johan G Andersson.

ANNONS
ANNONS

Reduktionsplikten

Den 1 augusti införde Sverige en ny E10-bensin som har gjort att priset ökat något. Vid nyår ska inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel öka ytterligare. Bensinen får då en reduktionsplikt på 7,8 procent och dieseln 30,5 procent. Från 1 augusti är plikten 6 procent för bensin och 26 procent för diesel. Enligt regeringens prognos ska bensin- och dieselpriset öka med cirka 25 öre, men sannolikt blir det betydligt mer.

– Inblandningen av biodrivmedel ökas vid nyår, det kommer att ge en prishöjning. Det finns ingen tillförlitlig prognos på hur mycket priset höjs. Nu ökar efterfrågan och konkurrenssituationen i Europa på biodrivmedel och det kan göra biodrivmedlen dyrare, säger Johan G Andersson.

”Ökad efterfrågan på biobränsle gör det svårt att bedöma hur mycket reduktionsplikten kommer att öka drivmedelspriset”, säger Johan G Andersson vd för Drivkraft Sverige. Foto: Drivkraft Sverige