Dagens PS

Nya Golf GTE mot nya Golf eHybrid - vem tar täten?

Prestanda eller komfort? Det är valen man kan göra när Volkswagen presenterar sina nya Golf laddhybrider. (Foto: VW)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 18 nov. 2020

BILTEST: Nya VW Golf GTE och eHybrid
Hannover/Wolfsburg. Sedan de första provkörningarna av den åttonde generationen av den smått ikoniska VW Golf ägde rum för närmare 10 månader sedan, har vi väntat på laddhybriderna. Två varianter med skilda egenskaper finns nu att välja på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

VW Golf GTE 2021

Nya generationen Golf GTE levererar mer prestanda och räckvidd än tidigare. Men det finns ett alternativ… (Foto: Håkan Nilsson)

Jag kommer inte att gå in på detaljnivå utan refererar istället till den biltest jag gjorde i samband med att generation 8 av Golf lanserades i Portugal. Där finns en utförlig beskrivning av det mesta som vi hittar i Golf GTE och eHybrid. Istället kommer jag att lägga fokus på vad som skiljer dessa bilar från de jag då testade.

Två laddhybrider – två karaktärer

Det kan kanske förefalla en aning ambitiöst att presentera två laddhybrider på samma plattform, men det ligger helt i linje med Volkswagen Groups ambitioner att bli världsledande inom elektrifiering. För bara ett par veckor sedan fick jag nöjet att testa helelektriska ID.3 som imponerade med bra räckvidd, sköna köregenskaper och ett för elbilar överkomligt pris. Det är den första modellen i Volkswagens kommande elbilsprogram där modellerna får beteckningen ID.

VW Golf eHybrid 2021

Golf eHybrid på 204 hästar istället för 245 i GTE. Gör ingen större skillnad förutom på räckvidden. (Foto: VW)

Visst har elbilstekniken kommit långt de senaste åren, men fortfarande återstår problemet med ett alldeles för underdimensionerat laddnätverk i Sverige. Visst fungerar en elbil alldeles utmärkt för kortare körsträckor där en laddning räcker, men ska man ge sig ut på en längre resa så är laddhybriden ett bättre alternativ för en optimal mobilitet. Det är där som VW Golf GTE och eHybrid kommer in i bilden. Två bilar med helt olika karaktär för att tillgodose en bredare publik i ett snabbt ökande segment.

GTE är den sportiga laddhybriden

VW Golf GTE 2021

Golf GTE levererar en tydlig sportig karaktär som hämtat en hel del från GTI. (Foto: Markus Heimbach)

ANNONS

Låt oss börja med den sportigare varianten GTE där fokus ligger en aning mer på prestanda än miljö och räckvidd. En modell som hämtat chassiavstämning, exteriör- och interiördetaljer från GTI. Under huven sitter en 1,4 liters fyrcylindrig bensinmotor som tillsammans med en elmotor på 110 hk får en systemeffekt på 245 hk, vilket är samma som nya GTI. Skillnaden är att GTI har snabbare acceleration och högre toppfart. Räckvidden på ren el uppges vara 50 km enligt WLTP och det är nästan godkänt för en modern laddhybrid. 0-100 km/h tar 6,7 sekunder och toppfarten är 225 km/h. (GTI 0-100 km/h 6,2 sek / toppfart 250 km/h)

VW Golf GTE 2021

GTE är pigg och kul att köra. Men räckvidden tar stryk när man trycker på. (Foto: Markus Heimbach)

Köregenskaperna är fina. GTE är en aning mjukare satt än GTI men de sportiga arven hänger hyfsat med. Understyrningstendenserna vid hårdare kurvtagning är minimala, så GTE går att köra relativt aktivt. På Autobahn är den förvånansvärt tyst och stabil i farter runt 200 km/h. Bromsarna är mycket effektiva, vilket behövs när holländska långtradare plötsligt svänger ut i vänstra filen utan använda körriktningsvisare. Den 6-stegade DSG-lådan växlar mjukt vid normal körning och snabbt i sportläget.

VW Golf GTE 2021

En tjock sportratt och sportstolar med integrerade nackstöd och ett rutigt mönster som för tankarna till generation 1. (Foto: VW)

Interiört är den utrustad med samma stolar som i GTI, dvs. sportstolar med integrerade nackstöd. De ger ett gott stöd för sidorna och ryggslutet men saknar tyvärr möjligheten att ställa in lårstödet i framkant, något som stör framförallt långa förare som jag. Stolarna är klädda i ett tyg som påminner om den första generationen GTI och ger en viss ombonad känsla. Givetvis är GTE även utrustad med sportratt där det sitter ett antal kontroller som ibland känns lite för lätta att komma åt när man inte behöver. Instrument och pekskärm är i princip desamma som i de bilar jag testade 2019.

VW Golf GTE 2021

Exteriört är GTE nästan identisk med nya GTI. (Foto: VW)

eHybrid prioriterar räckvidd och komfort

VW Golf eHybrid 2021

Golf eHybrid bjuder på mer komfort, både vad gäller köregenskaper och kupé. (Foto: VW)

ANNONS

Till skillnad mot GTE så är eHybrid fokuserad på längre räckvidd och mer komfort. Under huven sitter samma 1,4 liters bensinmotor och 110 hk elmotor som i GTE men där den gemensamma effekten är 204 hk. Trots lägre effekt så är inte skillnaden så stor när det gäller acceleration och toppfart. 0-100 km/h går på hyggliga 7,4 sekunder och toppfarten är 220 km/h. Även här hittar vi den 6-stegade DSG-lådan

VW Golf eHybrid 2021

Väghållningen, fjädringskomforten och räckvidden på el avgör till Golf eHybrids fördel. (Foto VW)

Den stora skillnaden ligger i räckvidden och komforten. VW uppger att eHybrid ska ta sig 64 km på ren el enligt WLTP och det stämmer faktiskt riktigt väl. Den räckvidden placerar sig i toppskiktet bland landhybrider. Dessutom känns bilen mer komfortabel att köra, mjukare och faktiskt tystare. Måhända den mindre dimensionen på hjulen och däcken bidrar till den känslan. Även sätena känns mer komfortabla där det finns utdragbar inställning för långa lår.

VW Golf eHybrid 2021

Betydligt bekvämare säten för mina 197 cm. (Foto: VW)

Sammanfattning

Laddhybrider är en viktig ingrediens för Volkswagen och kombinerar det bästa av två världar så länge den svenska laddinfrastrukturen inte är fullt utbyggd. Passat GTE har länge varit en av toppsäljarna i Sverige. Förra generationen GTE, precis som nya generationen, delar samma teknik som storebror. Men nu har det alltså kommit ett alternativ som inte bara är ca. 30.000 kr billigare men också skönare och med längre räckvidd. Visst gillar jag alla attribut som GTE levererar, men om jag får välja så är det eHybrid som skulle få plats i mitt garage. Men frågan är ändå om inte nya elbilen ID.3 känns mer aktuell?

VW ID.3

Både Golf GTE och eHybrid är fina bilar, men nya elbilen ID.3 känns mer aktuell. (Foto: Håkan Nilsson)

Teknisk specifikation (priser ej klara)

ANNONS

Golf GTE

Motor: 1,4 liter fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor + elmotor
Max effekt, system: 245 hk
Max effekt, elmotor: 110 hk
Max vridmoment, system: 400 Nm
Växellåda: 6-växlad DSG
Prestanda, toppfart: 225 km/tim
Acceleration 0 – 100 km/tim: 6,7 s
Förbrukning, blandad körning WLTP:  1,6 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 36 g/km
Förbrukning elmotor, blandad körning WLTP: 16,6 kWh
Batterikapacitet: 11,5 kWh netto (13,0 kWh brutto)
Laddningstid AC 2,3 kW: 5 tim
Laddningstid AC 3,6 kW: 3 tim och 40 min
Räckvidd, WLTP: upp till 50 km

Bagagevolym: 380 – 1.230 liter
Tjänstevikt: 1.624 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1.500 kg

Golf eHybrid

Motor: 1,4 liter fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor + elmotor
Max effekt, system: 204 hk
Max effekt, elmotor: 110 hk
Max vridmoment, system: 350 Nm
Växellåda: 6-växlad DSG
Prestanda, toppfart: 220 km/tim
Acceleration 0 – 100 km/tim: 7,4 s
Förbrukning, blandad körning WLTP:  0,9 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: 21 g/km
Förbrukning elmotor, blandad körning WLTP: 13,8 kWh
Batterikapacitet: 11,5 kWh netto (13,0 kWh brutto)
Laddningstid AC 2,3 kW: 5 tim
Laddningstid AC 3,6 kW: 3 tim och 40 min
Räckvidd, WLTP: upp till 64 km

Bagagevolym: 380 – 1.230 liter
Tjänstevikt: 1.590 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1.500 kg

GTE pris från: 429.900 kr
eHybrid pris från: 422.900 kr

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS