Här är första bilderna av Mercedes nya elbil EQA.
Den kompakta suven får en räckvidd på 42 mil.
De första bilarna kommer till Sverige i vår.

Helt nya EQA är det eldrivna syskonet till Mercedes-Benz kompakt-suv GLA. EQA är helt nyutvecklad och batteriet på 66,5 kWh är en integrerad del av chassit.

Den första modellen i serien är framhjulsdrivna EQA 250 med en effekt på 190 hk (140 kW) och en räckvidd på mer än 42 mil (WLTP). Vridmomentet är på 375 Nm, 0-100 går på 8,9 sekunder och toppfarten är 160 km/tim. Förbrukningen enligt WLTP är på ca 1,8 kWh/mil.

Räckvidden blir cirka 42 mil. Foto: Daimler

Längre fram kommer versioner med fyrhjulsdrift och upp till 270 hk (200 kW) effekt liksom med förlängd räckvidd på upp till 50 mil.

EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt. Draget är gjort för kultryck på 80 kg och är godkänt för cykelhållare.

ANNONS
ANNONS

EQA kan fås med den intelligenta fjädringen Adaptive Damping System som automatisk övervakar och justerar fjädringen på de fyra hjulen individuellt.

MBUX är standard, självkörning är tillval. Foto: Daimler

Det går också att få bilen med olika självkörande funktioner och säkerhetssystem. Adaptiv farthållare som automatiskt justerar farten i och inför kurvor, rondeller och motorvägsavfarter. Systemet får via navigationen också information om kommande köer och trafikstockningar och kan sakta av i god tid inför dessa. I köbildning kan bilen själv hålla undan åt sidan så att det bildas fri yta åt blåljusfordon. EQA kan också varna för cyklister och fotgängare när du ska öppna dörrarna.

Med snabbladdare kan det laddas med upp till 100 kW (DC/Likström) vilket gör att det kan laddas från 10-80 % på bara 30 minuter. I en laddbox (AC/växelström 3-fas) används ombordladdaren på upp 11 kW och med full effekt tar 10-100 % strax under sex timmar.

Svensk säljstart blir det preliminärt i februari och de första bilarna kommer hit under våren.

Laddningen går snabbt i EQA. Foto: Daimler
Bakändan påminner lite om EQC. Foto: Daimler