Nya elbilen Nissan Ariya har gjort Sverigepremiär. Med nykomlingen tänker Nissan ta ett kliv uppåt och utmana Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq.
– Det är ett nytt segment för oss, en mycket viktig lansering, säger marknadschefen Patrik Löfberg till Dagens PS.

Nissan ledde elbilsracet när de lanserade Nissan Leaf redan 2010, flera år innan Tesla ens hade en bil på marknaden. Leaf var först och under många år världens mest sålda elbil. Men Nissan blev omkörda av Tesla både när det gäller försäljning och teknologi. Det har sitt pris att ha en etablerad affär med traditionella produkter att försvara.

Marknadschef Patrik Löfberg hoppas att Nissan Ariya ska ta marknadsandelar inom nya segment. Foto: Maths Nilsson

Nu laddar det japanska märket om och vill ta tillbaka en del av ledarskapet på marknaden. Vapnet har för första gången anlänt till Sverige och heter Nissan Ariya. Bilen är en mellanstor suv och känns betydligt lyxigare än vad vi är vana vid från Nissan.

– Vi siktar på att konkurrera med Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och andra elbilar i det segmentet. Vi tar ett steg uppåt och kan ta position på tjänstebilsmarknaden där många väljer elbilar. I dag säljer vi mestadels till privatpersoner, nu kan vi nå nya köpargrupper, därför är Nissan Ariya en mycket viktig bil i Sverige. Ariya byggs i Japan och de bilar vi tar till Sverige kommer att vara ganska välutrustade, säger Patrik Löfberg.

Nissan Ariya är byggd som en renodlad elbil och har en skulpterad profil.

Exteriören på Nissan Ariya är futuristisk och lite kaxigare vad vi är vana vid från märket. Sidlinjerna ger ett skulpterat intryck. I fronten finns ett belyst Nissanmärke bredvid ett mönster som påminner om japansk träkonst.

Ariya är utvecklad från början för att vara en elbil och trots de kompakta yttermåtten är bilen riktigt rymlig på insidan. Det beror på att hjulen kan placeras ute i hörnen. Även bagageutrymmet har rejäla mått. Bilen har nästan exakt samma yttermått som Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, 495 cm lång.

– Det är en suv i c-segmentet, men innermåtten är snarare som i d-segmentet, säger Patrik Löfberg.

Interiören ska likna en cafélounge enligt Nissan.

Interiören sägs påminna om en cafélounge, vilket kanske är att ta i. Men visst känns det lyxigare och mysigare än i många av dagens Nissanmodeller. Nästan alla knappar har försvunnit från instrumenteringen. Skärmarna löper horisontellt för att du ska slippa släppa vägen med blicken.

Nissan Ariya släpps med fyra olika elektriska drivlinor och både två- och fyrhjulsdrift. Den enklaste har ett batteri på 63 kWh och en elmotor som ger 215 hk och 300 Nm vridmoment. Enligt Nissan klarar bilen 0-100 km/h på 7,5 sekunder och toppfarten är 160 km/h. Räckvidden är relativt modest, 36 mil.

ANNONS
ANNONS

Modellen med 87 kWh batteri har en räckvidd på upp till 50 mil, men är något långsammare på grund av vikten. Båda batteristorlekarna går också att få med fyrhjulsdrift och prestandamodellen gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Men då sjunker räckvidden till 40 mil.

Prislappen i Sverige sägs bli mellan 500 000 och 700 000 kr för de olika varianterna. Bilen går att beställa från och med i sommar och levereras i början av nästa år.

Bra med benutrymme i baksätet.
Bagageutrymmet är plant och rymligt.