Dagens PS

Skuldsatt Kinabjässe ska göra Nevs till elbilsetta

Nevs följer den globala elbilstranden och kommer i början av 2022 komma ut med sina första elbilar. (Foto: TT)
Det blev aldrig någon tillverkning av gamla Saab 9-3 i elektrisk version. Foto: Nevs
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 28 dec. 2020Publicerad: 28 dec. 2020

Än så länge har det dock inte byggts en enda elbil. Däremot växer skuldberget hos den kinesiska fastighetsjätten Evergrande, som helt tagit över ägandet av Nevs.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Det har hämmat oss”, säger Nevs vd Stefan Tilk, till Di.

Det var den kinesiske affärsmannen Kai Johan Jiang, som studerat och arbetat i Sverige, som grundade Nevs för nio år sedan, efter  Saab Automobiles konkurs.

Inga elbilar

Han hade visionen om att tillverka elbilar i den gamla Saabfabriken. Än så länge har det dock inte byggts en enda elbil.

Pengar har i stället pumpats in i bolaget genom olika delägare, främst från Kina.

Sedan i somras är fastighetskoncernen Evergrande ägare till 100 procent, och även Nevs styrelse består numera enbart av kineser – med koppling till Evergrande.

Skuldberget växer

Fastighetsimperiet med stora landområden och fastigheter i 240 städer vill nu även bli störst i världen på elbilar. För att nå dit har en mängd bolag köpts upp, vilket har ökat skuldberget.

ANNONS

Det är inga positiva siffror enligt en Bloomberg-rapport från september. Den målar upp Evergrande som världens högst belånade fastighetsbolag – där skuldberget nått runt 1 000 miljarder kronor.

Under hösten var företaget på väg in i en likviditetskris.

”Det har märkts att de varit under press och kassan har varit begränsad,” säger Stefan Tilk.

Följer el-trenden

För att få in ytterligare pengar planeras en börsnotering på Shanghais techlista av Evergrande New Energy Automotive, som äger Nevs – och att följa den heta trenden av elbilar.

Evergrandes planerar 14 nya elbilsmodeller – som Nevs jobbar med att utveckla.

”Förserieproduktionen är på gång, och första kvartalet 2022 ska första bilen komma ut på marknaden i Kina,” avslutar Stefan Tilk.

Läs mer: Lyxmärket förvandlas – ska endast sälja elbilar

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS