Än så länge har det dock inte byggts en enda elbil. Däremot växer skuldberget hos den kinesiska fastighetsjätten Evergrande, som helt tagit över ägandet av Nevs.

ANNONS

”Det har hämmat oss”, säger Nevs vd Stefan Tilk, till Di.

Det var den kinesiske affärsmannen Kai Johan Jiang, som studerat och arbetat i Sverige, som grundade Nevs för nio år sedan, efter  Saab Automobiles konkurs.

Inga elbilar

Han hade visionen om att tillverka elbilar i den gamla Saabfabriken. Än så länge har det dock inte byggts en enda elbil.

Pengar har i stället pumpats in i bolaget genom olika delägare, främst från Kina.

Sedan i somras är fastighetskoncernen Evergrande ägare till 100 procent, och även Nevs styrelse består numera enbart av kineser – med koppling till Evergrande.

ANNONS
ANNONS

Skuldberget växer

Fastighetsimperiet med stora landområden och fastigheter i 240 städer vill nu även bli störst i världen på elbilar. För att nå dit har en mängd bolag köpts upp, vilket har ökat skuldberget.

Det är inga positiva siffror enligt en Bloomberg-rapport från september. Den målar upp Evergrande som världens högst belånade fastighetsbolag – där skuldberget nått runt 1 000 miljarder kronor.

Under hösten var företaget på väg in i en likviditetskris.

”Det har märkts att de varit under press och kassan har varit begränsad,” säger Stefan Tilk.

Följer el-trenden

För att få in ytterligare pengar planeras en börsnotering på Shanghais techlista av Evergrande New Energy Automotive, som äger Nevs – och att följa den heta trenden av elbilar.

ANNONS
ANNONS

Evergrandes planerar 14 nya elbilsmodeller – som Nevs jobbar med att utveckla.

”Förserieproduktionen är på gång, och första kvartalet 2022 ska första bilen komma ut på marknaden i Kina,” avslutar Stefan Tilk.

Läs mer: Lyxmärket förvandlas – ska endast sälja elbilar