Dagens PS

Därför är svensk diesel dyrast i EU - trots 'låg skatt'

Att den svenska dieselskatten skulle vara skyhög är en seglivad myt. I stället är det inblandningen av biobränslen som gjort svensk diesel näst dyrast i världen. Foto: Unsplash
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 23 okt. 2021Publicerad: 23 okt. 2021

Här är den okända faktan som visar varför Sverige har EU:s högsta dieselpris. Sju EU-länder har högre dieselskatt än Sverige – ändå är vår diesel flera kronor dyrare vid pumpen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Sverige har de mest ambitiösa klimatmålen i världen och vi har högre inblandning av biodrivmedel än vad resten av Europa har, säger Sofie Quant, kommunikationschef på Drivkraft Sverige. 

Moderaterna har nyligen gått ut med att de vill sänka skatten med en krona på diesel och bensin, något vår blivande statsminister Magdalena Andersson snabbt avfärdade i en intervju.

Dagens PS har granskat dieselpriser och skattesatser inom EU kan berätta den okända faktan som gör att Sverige har världens näst dyraste diesel, och att orsaken inte är hög skatt.

Skatten strax över EU-snitt

Sanningen, som politikerna själva inte verkar känna till, är att Sveriges dieselskatt är relativt låg och bara strax över EU-snittet. Vår dieselskatt är 4,74 kronor per liter, medan genomsnittet i EU ligger på 4,38 kronor. Sju EU-länder har högre dieselskatt än Sverige.

Allra högst är skatten i Italien, 6,30 kronor liter. Ändå är vår diesel 3,44 dyrare än Italiens. En liter diesel kostar just nu 19,42 kronor i Sverige. Tyskland har lika hög dieselskatt som Sverige, men vår diesel är fyra kronor dyrare än den tyska.

Den okända anledningen till att Sverige har Europas dyraste diesel är i stället att svensk diesel har en lag, reduktionsplikten, som gör att vi måste blanda dieseln med  35-40 procent biobränslen.

Oftast är det HVO100 och RME som blandas i dieseln, bränslen som är cirka tre gånger så dyrt som rent fossilt diesel. Det höjer det svenska literpriset med flera kronor. Biodiesel har kritiserats för att skövla regnskogar. När biodrivmedel blandas med diesel får de samma beskattning som fossil diesel.

ANNONS

– Det är flera länder som har reduktionsplikt, men Sverige har de mest ambitiösa klimatmålen och därmed dyrare drivmedel, säger Sofie Quant som är kommunikationschef på Drivkraft Sverige, bränslesektorns branschorganisation i Sverige.

Ökad reduktion varje år

De närmaste åren ska inblandningen av biodiesel öka kraftigt, vilket redan vid nyår kommer göra dieseln omkring en krona dyrare. Fram till 2030 kan dieselpriset öka till cirka 30 kronor liter på grund av reduktionsplikten. Då ska nästan all diesel bestå av biodrivmedel.

Användningen av biodrivmedel i dieseln fick i somras hård kritik i en studie gjord av den ansedda miljöorganisationen Transport & Environment. Enligt T&E har biodieseln i hela EU troligen utplånat skogar lika stora som Nederländerna sedan EU:s lag om gröna bränslen infördes 2010.

Biodiesel gjord på palmolja uppges dessutom släppa ut tre gånger mer koldioxid än den fossila dieseln.

Kritiserade HVO100

Även Gröna Bilister i Sverige har kritiserat HVO100 för att mer än en fjärdedel av allt biodrivmedel i Sverige görs av palmolja som skövlar regnskog. Gröna Bilister uppger att en stor del av biodieseln HVO100 är sämre än fossil diesel och bensin på grund av palmolja.

Den 1 oktober 2021 blev det obligatoriskt att visa drivmedlets klimatpåverkan, förnybara andel och råvaror vid pumpen. Sverige är först i världen med informationen.

ANNONS
svensk diesel dyrast

Den gröna lobbyorganisationen Transport & Environment hävdar att biodiesel i genomsnitt är sämre än fossilt diesel.

– Tio år med denna” gröna ”bränslelag och vad har vi att visa för den? Skenande avskogning, utrotade livsmiljöer och sämre utsläpp än om vi hade använt förorenande diesel istället. En politik som skulle rädda planeten förstör den faktiskt.

Vi har inte råd med ytterligare ett decennium av denna misslyckade politik. Vi måste bryta monopolet på biobränslen inom förnybara transporter och sätta el i centrum istället, säger Laura Buffet, energidirektör på T&E.

Enligt T&E har Europa bränt cirka 39 miljoner ton palm- och sojabiodiesel i bilar och lastbilar sedan 2010, vilket ger upp till tre gånger mer koldioxidutsläpp än den fossila diesel som den ersatte.

OKQ8 använder inte palmolja

Svenska bränslekedjan OKQ8 uppger för Dagens PS att de inte använder palmolja eller sojaolja i sina biodrivmedel och att den till stor del görs på animaliska fetter från slakteriavfall.

– Vi följer debatten och det finns många olika åsikter och fakta i frågan. Vi utgår alltid från de riktlinjer som lagstiftaren har beslutat gällande hållbar biodrivmedel, detta föreskrivs i lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel. Denna lag är ett införande av EU:s förnybarhetsdirektiv i svensk lagstiftning.

Vi ställer också krav utöver lagstiftning och alla de biodrivmedel vi sätter på marknaden är t.ex. certifierade enligt något av EU-kommissionens godkända certifieringssystem. Jag kan inte svara för Transport och Environment men som jag läser det så grundar sig kritiken främst i användandet av palm- och sojaolja. OKQ8 säljer inget biodrivmedel tillverkade av dessa råvaror.

ANNONS

Det är enligt min uppfattning vanligare med palm- och soja som råvara i Europa. Men det förekommer även i Sverige, säger Erik S. Moglia, Fuel manager på OKQ8.

Dyraste dieseln I EU just nu

Sverige 19,52
Belgien 16,60
Danmark 16,45
Finland 16,17
Italien 16,08
Källa: Globalpetrolprices.com

Så ser skatt och råvarukostnad ut i olika EU-länder

Jämförelsen av europeiska dieselpriser kommer från Fuels Europe och är gjord i mars 2021. Sedan dess har den svenska dieselråvaran fördyrats ytterligare genom ökad inblandning av biodrivmedel från 1 augusti.

RåvaruprisSkattMomsTotalt
Sverige7,84,63,115,5
Italien5,66,22,614,4
Belgien5,762,514,2
Finland6,94,62,714,2
Frankrike5,46,12,313,8
Nederländerna6,15,12,413,6
Portugal5,95,12,513,6
Irland5,75,12,513,3
Grekland6,54,22,613,2
Danmark6,24,32,613,2
Kroatien6,34,12,613
Tyskland6,34,71,812,8
Estland6,63,72,112,3
Cypern6,24,1212,2
Ungern6,13,52,612,2
Malta5,54,71,812,1
Spanien63,82,111,8
Tjeckien5,64,22,111,8
Lettland5,54,3211,8
Slovakien5,84211,8
Österrike5,74,11,911,7
Slovenien5,24,32,111,6
Polen63,42,111,4
Litauen5,63,7211,2
Luxemburg5,63,61,610,7
Rumänien5,73,41,710,7
Bulgarien53,31,710

 

Läs mer:

ANNONS

Ny skatt sågas av forskare. Dagens PS

Nytt rekordpris på bensin – kan bli kompensation. Dagens PS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS