Mazda 3, den första generationen, har ett farligt fel på krockkudden. Passagerarna kan drabbas av splitterskador.

ANNONS

Enligt sajten Car Recalls återkallar Mazda hela över en halv miljon bilar av modellen Mazda 3, 264 000 av dem har sålts i Europa. Det är den första generationen av modellen där en utlösning av krockkudden kan ge passagerarna splitterskador.

Mazdalogotypen i ratten är tillverkat av en sorts plast som blir spröd efter ett tag. När krockkudden löses ut kan därför splitter från logotypen slås sönder och vassa delar skjuts med hög fart in över passagerarplatserna. Vilket kan medföra skärskador.

2003 till 2006

Återkallelsen gäller bilar som är byggda från februari 2003 till och med juni 2006. Efter det har bilarna fått en logotype i ratten som inte riskerar att splittras.

Enligt biljätten finns det kända ”individuella incidenter”, där splitter förekommit. De uppskattar att felet finns på en procent av bilarna som återkallas. Inga personskador har rapporterats, som ska relatera till felet.

Det tar ungefär en halvtimme att fixa problemet, genom att byta ut den felaktiga krockkudden på förarsidan.

Även i USA

Mazda återkallar också runt 260 000 bilar på den amerikanska marknaden.

Krockkuddar i gamla bilar och problem är inget nytt. Redan 2015 kom uppgifter om att krockkuddstillverkaren Takata använde ett explosivt ämne i sina krockkuddar som fick en starkare sprängkraft med tiden. Det kunde ge alldeles för kraftiga explosioner vid en krock.

ANNONS
ANNONS

Då återkallades över 100 miljoner bilar och det räknas som en stor skandal i bilbranschen. Vid utlösning av krockkuddarna i Takata slets en metallbehållare sönder. Livsfarliga fragment for ut i bilen kupé och kunde orsaka stora skador, till och med ta liv.

Läs mer: Livsfarliga bilar finns även i Sverige