”Det är tråkigt att säga att vi inte är förvånade”, säger expert till Sveriges Radio.

Ungefär 40.000 bilar i Sverige dras fortfarande med manipulerade utsläpp av kväveoxider efter skandalavslöjandet om tyska Volkswagens utsläppsfusk, även kallat ”Dieselgate”.

Den som äger en VW-bil i Sverige och som varit föremål för det omfattande dieselfusket är inte tvingad att åtgärda felet. Det är däremot bilägare både i exempelvis Tyskland och Danmark, uppger Ekot i Sveriges Radio.

Men i Sverige hindrar lagen dessa tvingande krav.

ANNONS
ANNONS

”Vi har inga juridiska möjligheter mot bilägare som inte vill genomföra den här åtgärden” säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen, till Ekot.

”Det är tråkigt att säga att vi inte är förvånade. Det är ju svårt att få in bilar automatiskt på det sätt man tänkt, och det har vi kritiserat myndigheten för på ett tidigt stadium”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på intresseorganisationen M (tidigare Motormännen), i artikeln på SR.

Det är ungefär fyra år sedan bomben släpptes att den tyska biljätten Volkswagen installerat mjukvara i sina dieselbilar som gjorde att utsläppsvärdena i tester blev bättre än de i själva verket var. Vid körning blev utsläppen betydligt högre.