Antalet aktiva elsparkcykelbolag i Stockholm har ökat drastiskt det senaste året, och med dem har flera problem uppdagats.

Det nya fordonet har bland annat bidragit till en explosionsartad ökning i antalet trafikolyckor med sparkcyklar, och även ökad nedskräpning då sparkcyklarna lämnas överallt i staden.

I går skrev trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) på DN Debatt om flera förslag på ändringar i lag för att komma åt problemen med säkerhet och framkomlighet.

Hovrättsrådet Kazimir Åberg håller dock inte med Helldén. Han menar att det bara är att fråga polisen:

”Som jag bedömer det räcker det med att fråga Polismyndigheten. De bestämmer formellt om tillstånd. Det ryms inom ordningslagen”, säger han till Svenska Dagbladet.

ANNONS
ANNONS

Trafikborgarrådet får kritik även från en tredje part:

”De lagändringar som Daniel Helldén tar upp är legitima, men behövs inte för att forsla bort elcyklar som ligger i vägen. Han pudlar inte, utan verkar släta över det faktum att man måste göra något”, säger Anna Quarnström, jurist och ordförande för Funktionsrätt Stockholms Stad, till Svenska Dagbladet.

Samtidigt är det fler och fler bolag som vill in på den redan trånga marknaden i Stockholm.

Senast i raden är amerikanska Bird, som för bara några veckor sedan började ställa ut sina elsparkcyklar på Stockholms gator.

LÄS MER: Amerikanska Bird nästa elscooterbolag i Sverige [Dagens PS] >