Nordea står inte högt i kurs bland landets företagare. Tvärt om får banken betyget sämst i Sverige.

Och Nordea fick jumboplaceringen även i fjol, skriver SvD Näringsliv.

”Nordea har haft problem med sina e-tjänster, och även om de har kommit till rätta med det nu, så finns en eftersläpning hos kunderna innan de uppfattar förändringen”, säger Kristian Sundberg, vd för analysföretaget Eastbrook som genomfört undersökningen, till tidningen.

Omkring tusen företag har tillfrågats och Handelsbanken rankas i topp. Det är sjätte året i rad som Handelsbanken koras till bästa affärsbank.

När det gäller småföretagens missnöje med Nordea, men även Swedbank – som hamnar på plats 4 av 5 – finns det förklaringar till det dåliga betyget, menar Kristian Sundberg.

”Jag tror att omsorgen om det allra minsta kunderna har varit för låg, inte bara hos Nordea utan även Swedbank. De har inte brytt sig om den typen av kund, eftersom man inte sett den som lönsam. Men det tror jag kan ändras framöver”, säger han till Svenskan.

ANNONS
ANNONS

LÄS ARTIKELN: ”Företagens dom: Nordea sämst i Sverige” [Svenska Dagbladet] ›