Det skriver Dagens Industris Richard Bråse i en analys och konstaterar att köpet ”fortsätter att sluka miljarder” för den svenska telekomjätten.

I september 2006 bildade Ericssons dåvarande vd Carl-Henric Svanberg affärsområdet Multimedia.

Det var tänkt som en tillväxtsatsning men allt blev ”helt fel för Ericsson”, skriver Di:s Richard Bråse och syftar då på Ericssons förvärv – efter en budstrid – av norska Tandberg Television.

”Budet på knappt 10 miljarder kronor räckte för att bräda Arris, men priset var högt. På skuldfri bas betalade Ericsson omkring 18 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar”, konstaterar Bråse.

Det är mysterium, skriver han, vad det blivit av alla affärer som skedde under Carl-Henric Svanbergs och hans efterträdare Hans Vestbergs tid som toppchefer på Ericsson. Tandberg Television är bara ett i raden av exempel och fram till Vestberg fick sparken sommaren 2016 ”hade Ericsson köpt verksamheter för totalt 80 miljarder kronor”, enligt Di:s sammanställning.

ANNONS
ANNONS

”Totalt köpte Ericsson 43 bolag mellan 2006 och 2016. Under samma period sålde man verksamheter för 12 miljarder kronor, där den enda riktigt substantiella avyttringen var den av samriskbolaget Sony Ericsson för drygt 9 miljarder kronor”, berättar Richard Bråse i Di, som uppger att telekombolagets omsättning stått stilla med en försäljning i fjol, som dessutom var lägre än under finanskrisens utbrott 2008.

Di:s skribent rundar av sin fräna analys av det svenska telekombolaget med följande kommentar:

”Ericsson satte rätt diagnos på framtiden, men ordinationen av otaliga förvärv har visat sig bli katastrofal.”

Dagens PS har tidigare berättat om Ericssontopparnas vidlyftiga förvärv/misslyckade företagsaffärer, som aktieägarna fått betala notan för.