Dagens PS

Teknikguru: "Sverige riskerar bli omkört"

Kinaägda Volvo Cars (bilden) ligger långt fram med utvecklingen av självkörande bilar. Värre är det med den svenska fordonsindustrin
Kinaägda Volvo Cars (bilden) ligger långt fram med utvecklingen av självkörande bilar. Värre är det med den svenska fordonsindustrin
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 feb. 2019Publicerad: 04 feb. 2019

Halkar efter i utvecklingen mot självkörande bilar. “Måste bli bättre”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Erik Coelingh är teknikexpert på Volvo Cars och Veoneers samriskbolag Zenuity i Göteborg, och i en intervju med Di Digital uttrycker han oro för att Sverige ska hamna på efterkälken i självkörande-racet, som leds av USA, Kina och Tyskland.

“Vi riskerar att hamna efter. Ska Sverige hänga med i utvecklingen måste vi bli bättre på artificiell intelligens (AI), mjukvara och på att få fram fler bra startupbolag”, säger han till tidningen, som uppger att den talat med flera experter som uttrycker samma farhågor.

“Utvecklingen kan få stora konsekvenser för svensk fordonsindustri, en sektor som sysselsätter 136.000 svenskar, enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen”, heter det i artikeln.

Enligt Erik Coelingh innebär autonoma fordon att vägtransportsystemet blir säkrare. Framtidens vinnare är de biltillverkare som satsar på säkerheten med sina självkörande fordon, tror han.

Han föreställer sig att om 10-20 år pendlar stadsbor till jobbet i förarlösa bilar utan ratt, och om 30 räknar han med att bilen kör fram och plockar upp sina passagerare automatiskt för vidare transport till jobbet.

Parkerar gör förstås också fordonet självt.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS