Svenska Spotifys senaste reklamkampanj får stor uppmärksamhet internationellt. (Skärmdump: Quartz)
Svenska Spotifys senaste reklamkampanj får stor uppmärksamhet internationellt. (Skärmdump: Quartz)

Dagens PS har nyligen skrivit om att Spotify påstås hämnas på världsartister samt om megasatsningen som bör få bolagets grundare Daniel Ek att darra.

Nu får svenska succé-bolaget stor uppmärksamhet internationellt med dess senaste reklamkampanj. På stora plakat USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike adresserar man enskilda lyssnare direkt, om än anonymiserade.

Spotifys interna reklamteam har grävt i bolagets enorma högar data och hittat roliga exempel på användares udda lyssningsvanor och unika musiksmak.

I ett exempel ber man de 3.749 personerna som lyssnade på låten ”It’s the End of the World As We Know It” dagen efter Brexit-omröstningen att ”hålla ut”. På en annan reklamskylt vänder man sig till en person som enligt Spotifys enorma register lyssnade på låten ”Sorry” 42 gånger på alla hjärtans dag.

Samtidigt som reklamkampanjen är fyndig är den också en påminnelse om hur pass mycket den svenska strömningstjänsten faktist vet om en om just dig.

”I internet-eran är integriteten död och allas pinsamma hemligheter är tillgängligt för företag att använda som de vill”, skriver sajten.

MISSA INTE: Resebolagets galna reklamfilm [Dagens PS] >

ANNONS
ANNONS

LÄS ÄVEN: Superhippa N.Y-reklamare hyllar svensk film [Dagens PS] >

URSPRUNGSKÄLLA: Spotify is mocking your sad, lonely life on massive billboards around the world [Dagens PS] >