I dagens techbrief berättar vi bland annat om stämningen mot sökbjässen och kinesiska Tencent som kommit på ett sätt att runda spelcensuren på hemmaplan.

TECHBRIEFEN Dagens PS samlar viktigaste technyheterna på ett ställe.

Sökjätten stäms för patentintrång

Google stäms av Sonos för patentintrång kring trådlös ljudteknik, rapporterar CNBC.

Det handlar om att Google ska ha använt Sonos teknik som tillåter smarta högtalare att spela upp musik trådlöst. Sonos anklagar bolaget för att ha kopierat den patenterade tekniken när man skapat egna högtalare.

”Trots våra upprepade och omfattande ansträngningar under de senaste åren har Google inte visat någon villighet att arbeta med oss kring en ömsesidig fördelaktig lösning”, skriver Sonos i stämningen. (Finwire)

Fingerprint klarar säkerhetstest i Kina

Fingerprint Cards mjukvaruplattform för betalningar och sensormodulen T-Shape har klarat av tester som utförts av Bank Card Test Center, en oberoende leverantör av testtjänster i Kina, enligt ett pressmeddelande.

”Detta är ett viktigt steg för oss på vägen att möjliggöra säkra och bekväma betalningar för konsumenter runt om i världen och för att göra det enklare för korttillverkare i Kina att integrera vår överlägsna biometriska lösning. Vi är glada över att vi har klarat av det viktigaste prestandatestet när vi närmar oss nästa steg för en bredare kommersiell utrullning av biometriska betalkort”, säger Thomas Rex, som ansvarar för Business Line Smartcards på Fingerprint Cards. (Finwire)

ANNONS
ANNONS

Här är Tencents nya schackdrag mot spelcensuren

Kinesiska Tencent har investerat en hemlig summa i det japanska spelbolaget Platinum Games, skriver Technode.

Investeringen är till för att öppna nya intäktsströmmar åt Tencent som dras med spelcensur-problem i Kina. Bolaget har tidigare plockat upp fem procent vardera i Activision Blizzard och Ubisoft, samt sitter på 40 procent i sydkoreanska Epic Games som ligger bakom megasuccén Fortnite.

Senaste gången Tencent gick in ett japanskt spelbolag var för fem år sedan. Det senaste investeringsobjektet Platinum Games är känt för spelen Nier: Automata och Bayonetta. Bolaget tänker använda likviden från Tencent-investeringen för att växa från spelutveckling till att också bli en speldistributör, enligt sajten. (Finwire)

Samsung Electronics resultat spöar förväntan

Samsung Electronics förväntar sig att redovisa ett rörelseresultat på 7,1 biljoner won, motsvarande 57,3 miljarder kronor, för det fjärde kvartalet. Det är ett tapp på 34,3 procent mot fjolårets resultat men väl över väntade 6,5 biljoner won, enligt analytikerna, skriver Korea Herald.

Omsättningen väntas komma in på 59 biljoner won, vilket är 0,5 procent lägre mot fjolåret och under väntade 60,5 biljoner won. Under det fjärde kvartalet har en viss återhämtning setts när det gäller priserna på chip och marknadens respons på Samsungs smartphones har varit bättre än väntad.

Samsungs förväntningar på årsresultatet är 27,7 biljoner won. Det är ett tapp på 52,9 procent mot året innan och det svagaste sedan 2015 när resultatet kom in på 26,4 biljoner won. Samsung Electronics, som släppte siffrorna innan börsen öppnade på onsdagen, stängde upp 1,6 procent för dagen. Seoulbörsen tappade 1,1 procent på oron i Mellanöstern. (Finwire)