I dagens techbrief berättar vi att Samsung sannolikt börjar sälja sin nya, ännu inte offentliggjorda flaggskeppsmobil om drygt en vecka – och att Mark Zuckerberg fixat en styrelseplats åt en kompis. 

TECHBRIEFEN Dagens PS samlar viktigaste technyheterna på ett ställe.

Säljstart nära för Samsungs hemliga flaggskeppsmobil 

Samsungs ännu inte offentliggjorda nya flaggskeppsmobil samt en ny vikbar telefon börjar troligen säljas i Sydkorean redan den 14 februari, uppger källor till Yohap News.

Under ett event i San Francisco nästa tisdag väntas Samsung introducera en helt ny vikbar telefon med namnet Galaxy Z Flip och en ny flaggskeppsmobil, som troligen kommer kallas Galaxy S20. Galaxy Z Flip väntas enligt källor till Yohap kosta runt 1 370 dollar medan priset på Samsung Galaxy S20 väntas hamna på 1 137 dollar. (Finwire)

Comhem erbjuder streamingtjänst för alla 

Comhem, som ägs av teleoperatören Tele2, nylanserar streamingtjänsten ComhemPlay och introducerar nya Comhem Play+, som blir tillgänglig även för de som inte är kunder, enligt ett pressmeddelande.

Comhem Play+ är ett nytt innehållspaket med filmer och serier för alla, till en kostnad på 69 kronor i månaden. Alla befintliga tv-kunder hos Comhem kommer fortsatt ha fri tillgång till Comhem Play, som genom sin nylansering har fått ett nytt utseende och ännu mer innehåll. (Finwire)

Zuckerberg ger kompis plats i styrelsen

Facebook har utsett Drew Houston till ny styrelseledamot med omedelbar verkan, enligt ett pressmeddelande. Drew Houston är medgrundare av och vd för molnlagringstjänsten Dropbox.

ANNONS
ANNONS

Facebook-chefen Mark Zuckerberg och Drew Houston är vänner privat. (Finwire)

Avståndet långt mellan Youtube och Spotify

Teknikjätten Googles video- och musiktjänst Youtube Premium och Music har 20 miljoner abonnenter runt om i världen. Det uppgav Alphabets vd Sundar Pichai i samband med telefonkonferensen i går.

Youtube ligger således långt efter Spotify, som har 113 miljoner betalande användare, och Apple Music som har 60 miljoner kunder. Amazon Music hade 55 miljoner användare men det är oklart hur många av dessa som är betalande kunder. Livesatsningen Youtube TV hade 2 miljoner abonnenter i slutet av året. (Finwire)

Sony höjer helårsprognosen i rapport

Japanska Sony redovisar både ett rörelseresultat och intäkter för det tredje kvartalet som är över förväntan.

Rörelseresultatet blev 330,13 miljarder yen, medan väntat var 271,65 miljarder yen enligt en prognossammanställning från Bloomberg. Intäkterna på 2,46 biljoner yen var strax över väntade 2,45 biljoner yen.

Bolaget räknar för hela räkenskapsåret att redovisa ett rörelseresultat på 880,0 miljarder yen, vilket är en höjning från tidigare prognosen på 840,0 miljarder yen. Väntat enligt analytikerna är 876,98 miljarder yen. Utdelningen för helåret spås bli 45 yen per aktie, vilket är över väntade snittet på 40,48 yen. (Finwire)