Nästan var fjärde överväger att minska eller stänga kontot helt under 2018.

Facebook är den i särklass största medieplattformen för svenskar. Hälften uppges hänga på Facebook dagligen.

Men nu visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer att det också är den kanal där flest funderar på att minska sin exponering under 2018. Nästan var fjärde svensk (23 procent) överväger att minska sin användning eller helt stänga ned sitt konto, att jämföra med Instagram-användarna där motsvarande siffra bara är 8 procent.

ANNONS
ANNONS

1.032 svenskar har deltagit i undersökningen och svarat på frågor om och i så fall hur de planerar att ändra sin aktivitet på sociala medieplattformar.

”Nytt år, nya vanor, brukar det heta. Sett till undersökningen ser det ut att stämma till viss del när det kommer till vår användning av sociala medier. Facebook har en stark ställning, men tillväxten har mattats av, och framförallt är det kvinnor som planerar att dra ned sin användning medan Linkedin är kanalen där flest överväger att öppna konto samt öka sin användning”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Bland yngre i åldern 18-29 år uppger nästan sex av tio att de kommer fortsätta använda Facebook i samma utsträckning som tidigare; de har inga som helst intentioner på att förändra sitt FB-beteende, enligt undersökningen.