Sociala medier har tagit över världen. Nu vill utvecklargruppen IndieWeb skriva om reglerna för hur en social plattform ska fungera – och hur internet ska användas för kommunikation.

Det skriver Cal Newport i en lång artikel i The New Yorker. Gruppen IndieWebs mål är att flytta makten från internetgiganterna tillbaka till användarna. Genom att alla användare har egna domäner eller till och med egna servrar där de lägger upp sin data så kan de inte bli utnyttjade av algoritmer eller bolag som köper och säljer data.

ANNONS
ANNONS

EU försöker skydda användare med GDPR, Facebook ska lägga om sin verksamhet med ett fokus på det personliga, och Twitter försöker tygla den best som de själv har skapat. Förändringens vindar blåser på internet, men enligt IndieWeb är det fel drivkraft bakom förändringen, skriver Newport. Användarna måste få mer kontroll, och företagen mindre.

Enligt artikeln förlorade Facebook 15 miljoner användare förra året, och en stor del var unga personer. Att vara ”offline” är numera rebelliskt och ett ställningstagande, menar Newport. Kanske är de nya sortens sociala nätverk framtiden – eller så går de yngre generationerna ett steg längre och kopplar bort alla social medier, och internet sluter cirkeln från födseln till nu, avslutar artikelförfattaren.