”Vad kan en flygplats göra för att försvara sig mot drönarattacker? Inte mycket.”

Så skriver The Economist i ett nytt reportage i senaste pappersutgåvan. Historiskt sett har det varit mycket svårt att stänga ner en hel flygplats – fråga bara Irländska republikanska armén (IRA), som under 90-talet försökte stänga ner hela Heathrows flygplats med granatkastare.

I modern tid är det numera klart enklare: införskaffa en drönare hos närmaste teknikåterförsäljare, och flyg in den i luftrummet över valfri flygplats så stannar hela trafiken. En sådan trafikstörning kan knappast ens kallas attack – det finns inget våld alls att tala om – men det är å andra sidan ett hot som är mycket svårt att värja sig mot, står det i artikeln.

ANNONS
ANNONS

Enligt artikeln finns det i dagsläget 235 anti-drönarsystem som är under utveckling eller vissa fall redan ute på marknaden.  Produkterna har tagit sig an problemet på olika sätt, med allt ifrån frekvensstörning och elektronisk kapning, till enklare idéer med nät eller små projektiler, men ingen av lösningarna har hittills fungerat särskilt bra i ett tätbefolkat luftrum.

Drönarmarknaden har expanderat stort senaste åren, och innefattar såväl hobbyflygare som professionella. Enligt artiklen är det även många som gör egna modifikationer, vilket gör det ännu svårare att veta hur man som flygplats ska försvara sig.

Om inte problemet kan lösas med tekniska åtgärder, kanske strängare lagar krävs – och som det ser ut nu verkar det vara en fråga om när, snarare än om, lagarna kommer att behöva implementeras, avslutar The Economist.