Dagens PS

Detaljhandelsbjässen plankar Amazons kassasuccé

Amazon har gjort succé med sitt medlemsprogram Amazon Prime som lanserades 2005. Nu kan detaljhandelsjätten Walmart vara på gång med en liknande tjänst. (Foto: TT)
Amazon har gjort succé med sitt medlemsprogram Amazon Prime som lanserades 2005. Nu kan detaljhandelsjätten Walmart vara på gång med en liknande tjänst. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 28 feb. 2020Publicerad: 28 feb. 2020

Amazon har gjort succé med sitt medlemsprogram Amazon Prime som lanserades 2005. Nu kan detaljhandelsjätten Walmart vara på gång med en liknande tjänst, enligt uppgifter till Recode. Faktum är att Walmart vid tidpunkten för Amazon Primes lansering gjorde en större vinst än vad Amazon ens hade i intäkter. Men 15 år senare har Prime hjälpt Amazon att bli en gigant inom e-handeln.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har fått Walmart att under de senaste 18 månaderna utvärdera ett eget betalt medlemsprogram med förmåner som Amazon kan ha svårt att ta efter. Redan nästa månad sägs Walmart planera att inleda tester av ett medlemsprogram som kallas Walmart+, uppger källor till sajten.

Programmet är i grunden en omstöpning av Walmarts befintliga tjänst Delivery Unlimited som kostar 98 dollar per år för obegränsade leveranser samma dag av färska livsmedel.

Den långsiktiga visionen för Walmart+ är att lägga till en rad förmåner, till exempel rabatter på receptbelagda läkemedel och bensin.

En talesperson för Walmart bekräftar att ett medlemskap kallat Walmart+ är under utveckling men ville inte ge fler detaljer.

Amazon Prime har i dagsläget över 150 miljoner medlemmar runt om i världen, varav merparten är i USA. Ett medlemskap kostar 119 dollar per år i USA.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS