I dagens techbrief berättar vi bland annat om videodelningsappen TikToks schackdrag mot hackare.

annons
annons

TECHBRIEFEN Dagens PS samlar viktigaste technyheterna på ett ställe.

TikTok inte längre sårbart för hackare

Videodelningsappen TikTok har täppt till säkerhetshål som gjorde plattformen sårbar för hackare, skriver New York Post.

Enligt en rapport från cybersäkerhetsbolaget Check Point Research har hackare kunna lägga upp eller radera videor på användares konton samt haft tillgång till känslig användarinformation. TikTok uppger att hålen täpptes till för en månad sedan. TikTop är en av de populärare apparna med över en miljard nedladdningar. (Finwire)

Spotify förbättrar användardata för poddannonsörer

Musiktjänsten Spotify lanserar Streaming ad insertion, SAI, som ger information om lyssnare till annonsörer och poddskapare. Genom SAI, som för närvarande begränsas till USA och bara för Spotify originals, blir det möjligt att få reda om annonsvisning, räckvidd, frekvens och demografisk data om lyssnarna, skriver Dagens Media.

Spotifys egna sajt uppger Jay Richman, global chef för annonser och plattform, att SAI gör poddannonserna målgruppsstyrda.

”Det gör annonsupplevelsen mer personaliserad för fansen, det ger annonsörerna en effektmätning och det ger poddskaparna en större möjlighet till intäkter så att de kan tjäna pengar på sitt hårda arbete”, säger Jay Richman. (Finwire)

Nokia uppe i 63 kommersiella 5G-kontrakt

Telekombolaget Nokia är nu uppe i 63 kommersiella 5G-kontrakt, enligt ett pressmeddelande.

”Denna milstolpe belyser kvaliteten och kundförtroendet för vår 5G-portfölj och vi förväntar oss att detta kommer att fortsätta i år med ytterligare många fler nya avtal”, säger Tommi Uitto som ansvarar för Mobile Networks på Nokia.

ANNONS
ANNONS

Bland Nokias kunder inom 5G finns bland annat AT&T, KDDI, Korea Telecom, LG Uplus, NTT Docomo, O2, Softbank, Sprint, T-Mobile USA och Verizon. (Finwire)

HP upprepar i brev: Budet är för lågt

Amerikanska HP Inc har skickat ett brev till Xerox där man uppger att det förslag till bud som presenterats ”väsentligt” undervärderar företaget. Brevet är skickat till Xerox-chefen John Visentis.

”Vi upprepar att HPs styrelses fokus är att driva ett hållbart långsiktigt värde för HPs aktieägare.” (Finwire)