Spotify köper ett podcastbolag, Podz som sysslar med maskininlärning för att rekommendera podcasts till lyssnare.

Den svenska musikströmningsjätten Spotify satsar på att bli störst inom podcasts. Ett problem är dock att rekommendera rätt podcasts till nya lyssnare, då det tar betydligt längre tid att lyssna på ett podcastavsnitt som ofta är 30 minuter eller längre, än att provlyssna en låt av  en ny artist.

Nu förvärvar Spotify podcastbolaget Podz, som specialiserat på att använda maskininlärning för att få nya lyssnare att upptäcka podcasts. Tjänsten går ut på att presentera klipp på cirka 60 sekunder från olika podcasts.

”Spotify har haft maskininlärningsexperter fokuserade på att förbättra möjligheterna att upptäckta ljud i nästan ett decennium, men det finns mer arbete att göra. Vi tror att Podz-tekniken kommer att komplettera och påskynda Spotifys fokuserade ansträngningar för att skapa upptäckt, ge lyssnare rätt innehåll vid rätt tidpunkt och påskynda tillväxten i kategorin över hela världen”, skriver Spotify i ett pressmeddelande enligt Techcrunch.

Något pris på affären har inte redovisats.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Daniel Ek på Spotify höjer bud på Arsenal