Det gick ett sus genom tv-branschen när Google i förra veckan lanserade en ny mjukvara, Google TV, som ska fungera som en ”nöjeshubb” där användarna kan söka efter kanaler, inspelade program och webbsidor.

Sony kommer att använda Google TV i en mängd tv-apparater och bluray-enheter, meddelade Google som med den största andelen av reklamintäkterna på nätet nu vill nu ta sig in på reklammarknaden inom tv

”Tv håller på att bli ett tredje fönster, tillsammans med datorn och telefonen, vilket ger möjlighet att få tillgång till vad du vill, när du vill. Dumburken håller på att förvandlas till ett intelligent verktyg, en smart-tv”, sade Eric Kim på Intel i en intervju med Bloomberg News.

Google lät på presentationen meddela att Google TV kommer att börja säljas under hösten 2010. Nu meddelar vd:n för svenska platt-tv-tillverkaren People of Lava, Christan Svantesson, att det nystartade företaget från Stenungsund är på gång med en egen Android-tv.

KOLLA! Nio bilder på nya svenska Android-tv:n »

Den skållheta produkten – där alltså datorn byggs in i tv:n – ska lanseras redan till hösten.

”En dator känns idag helt oanvändbar om den inte är uppkopplad mot internet. Om några år kommer det att vara på samma sätt med en tv”, säger Martin Ljunggren, marknadschef på People of Lava, till Dagens Industri.

42-tumsmodellen, som lär kosta någonstans mellan 20.000 och 25.000 kronor, ska fungerar som ”ett fönster mot all digital underhållning” med traditionell tv, on demand-tjänster för streamad film och musik, samt nätsurfande och tjänster som exempelvis Youtube och Facebook.

Operativsystemet Android hämtas från mobilbranschen. People of Lava planerar även att ”göra en Apple” och öppnar för tanken att erbjuda kunderna intressanta tjänster i samarbete med partners. Målet är att exempelvis förinstallera videotjänsten Voddler i alla sina apparater.

ANNONS
ANNONS

People of Lava, med bland andra före detta näringsminister Björn Rosengren som delägarevar, grundades 2010 som en sammanslagning av Lava Electronics och Northern Star. De båda bolagen omsatte tillsammans 55 miljoner kronor med ett nollresultat 2009.

Bolaget visserligen först i världen när man i april i år visade upp en tv som använder Android. Men Sony har under våren redan börjat marknadsföra en internetuppkopplad tv. Frågan är hur man ska lyckas hävda sig i den internationella konkurrensen mot jättar som Google, Intel och Sony?

”På sikt är vårt mål att vara ett exklusivt märke med mycket hög teknisk kvalitet och en egen design”, säger Christian Svantesson till DI.

Den nya Android-tv:n kommer att finnas i skärmstorlekarna 42, 47 och 55 tum. Tillbehör: trådlöst tangentbord, mus och usb-sticka för trådlöst nätverk.